მოგესალმებით!

ეს არის ბლოგი ხელოვნების შესახებ...აქ თქვენ შეგიძლიათ მიიღოთ ინფორმაცია ხელოვნებასა და მისი დარგების შესახებ. წარმოდგენილი იქნება სხვადასხვა ვიდეოები, სურათები და საინტერესო ინფორმაციები...
ადევნეთ თვალყური ბლოგს და გახდით მისი აქტიური მომხმარებლები...

вторник, 31 мая 2011 г.

სახვითი ხელოვნება

სახვითი ხელოვნების უძველესი ნიმუშები საქართველოში ენეოლითის ხანას გაეკუთვნება.ლითონმქანდაკებლის უძველესი ნიმუშილომის მინიატურული ოქროს ქანდაკებააღმოჩენილიაკახეთშიალაზნის ველის გორასამარხშიძვ.. II ათასწლ. I ნახდა შუა ხანებს განეკუთვნებათრიალეთის ყორღანებში აღმოჩენილი ოქროს ნივთები – ძვირფასი თვლებით შემკული თასიფიალა,ნაირგვარი სამკაულივერცხლის თასი და ვერცხლისვე საწყაო.
    ანტიკური ეპოქის ოქრომჭედლობის ნიმუშთაგან ახალგორისგანძისა (ძვ.. VI – IVსსდა ვანის (ძვ.. V – IV სსნივთები., ვერცხლის ჭურჭელიქართული ოქრომჭედლობის მნიშვნელოვან ეტაპს –გვიანდელ ანტიკურ ეპოქას, - მიეკუთვნებაძველი იბერიისა და კოლხეთის ცენტრებშიარქეოლოგიური გათხრების შედეგად აღმოჩენილია ოქროს ნივთებიძვირფასი ლითონისგანდამზადებული მხატვრული ნაწარმირომელთა ნაწილი ელინისტურ – რომაული და ირანულინიმუშების მიბაძვით არის დამზადებულიარმაზის ხევის ვერცხლის ფიალაჭაბუკ ანტინოეს პორტრეტითბაგინეთის ვერცხლის ფიალა რომის იმპერატორმარკუს ავრელიუსის პორტრეტული მედალიონითარმაზისხევის ვერცხლისფიალა პიტიახშ პაპაკის პორტრეტითვერცხლის პორტრეტი ირანის შაჰინშაჰისვარაჰრან II-ისმისი მეუღლისა და უფლისწულის პორტრეტით;წინაფეოდალური ხანის ქართული ვერცხლის ნაკეთობათა ყველაზე გვიანდელინიმუშებია ურეკსა (ვერცხლის დიდი ლანგარიდა საჩხერეშიმოდინახეს ციხის ტერიტორიაზეაღმოჩენილი IV-ის დასაწყისის ნივთებიწინაფეოდალურ ხანაშივე მიეკუთვნება რელიეფურისკულპტურული ფიგურები (ძირითადად ცხოველთაქვაზე ამოქვეთილი პორტრეტებიბრინჯაოსორიგინალური ბალთებივანის არქეოლოგიურ გათხრევის დროს გამოვლენილია არქიტექრუტასთანდაკავშირებული მონუმენტალური ქანდაკების ნიმუშები  (ლომის თავები).
   ქართული ხუროთმოძღვრების განვითარებაში ახალი ეტაპი იწყება IV საუკუნიდანროდესაცქართლმა ქრისტიანობა სახელმწიფო რელიგიად გამოაცხადაამ დროიდან მოყოლებულიშესაძლებელია თვალი გავადევნოთ ხყროთმოძღვრების განვითარების უწყვეტსურათსდავადგინოთ ევოლუციის სტილისტიკური საფეხურებიქრისტიანულსამყაროსთან დაკავშირებამ შემოიტანა ახალი თემატიკა – ეკლესია-მონასტრებისშენობებიმაგრამ საქართველოს არც აღმოსავლურ წყაროებთან გაუწყვეტიაკავშირიახალ ამოცანებს ქართული ხუროთმოძღვრება შეხვდა სამშენებლოხელოვნების დარგში მტკიცედ შემუშავებული ტრადიციებითრასაც დიდიმნიშვნელობა ჰქონდა მისი მკაფიოდ გამოსახული ეროვნული სახისგამომუშავებისათვისშუა საუკუნეების მთელი მონუმენტალური არქიტექტურაქვის არქიტექრუტააკედლების მოსაპირკეთებლად თლილი ქვა იხმარებაგადასახურავად –კარამებიარსებითი ელემენტია თაღოვანი  კონსტრუქციააგურს კარგა ხანს მეორე ხარისხოვანიადგილი ეჭირამხოლოდ XVI-XVIII საუკუნეებში დაიმკვიდრა მან ადგილი უმთავრესად აღმოსავლეთსაქართველოშისტილისტიკური და ეროვნული თავისებურება უკეთ მჟღავნდება საეკლესიოხუროთმოძღვრულ ძეგლებშირომელმაც შუა საუკუნეების მანძილზე საქართველოშიისევე როგორცსხვა ქვეყნებშიწამყვანი მნიშვნელობა ჰქონდათსამოქალაქო და თავდაცვითი შენობები უფროცუდადაა შენახულისამეფო სასახლეთაგან კი თითო-ოროლა თუ შემორჩაისიც ნანგრევების სახით.აღსანიშნავია IV-VI საუკუნეების ფეოდალურად გამაგრებული ქალაქები – უჯარმა დაგანსაკუთრებით თბილისირომლის ციხეც პირველად იხსენიება IV საუკუნის მოვლენებთანდაკავშირებითციხე-ქალაქთა მშენებლობის შესახებ მოღწეულია წერილობითი ცნობები (მაგლიხნისშერვაშიძეთა სასახლევახტანგ გოგრასლის მიერ არტანუჯის აშენება და სხვა). პირველი კლესიააშენდა IV საუკუნის 30-იან წლებშიდღევანდელი სვეტიცხოვლის ადგილას.მატიანეთა მიხედვით მირიანისა და მისი მემკვიდრის დროს (IV.) ეკლესიებიაუშენებიათ ერუშეთშიმანგლისშიბოდბეშინეკრესშირუსთავშიწუნდასა დათურანისის ცეხეშიდრემდე მოღწეულთაგან უძველესად ითვლება IVსაუკუნის მცირე სამლოცველო ნეკრესის მონასტერშიპირველ საეკლესიოშენობებში ჩანს ერთგვარი ჭიდილი ადგილობრივ ტრადიციებსა და გარედანშემოტანილ ფორმებს შორისუძველესი ქართული ბაზილიკები მცირე ზომისაა და მხოლოდგარეგნულად ჰგავს ბაზილიკასპირველი ნამდვილი ბაზილიკასიდიდითაც და მხატვრულითვალსაზრისითაც არის ბოლნისის სიონი (478-493). ბაზილიკის მნიშვნელოვანი მინუშია თბილისისანჩისხატიურბნისისურიათურბნისა და სხვა ეკლესიები. VI საუკუნიდან უმთავრესი მნიშვნელობამოიპოვა გუმბათოვანმა ეკლესიებმაქართული ეკლესიის ბირთვს წარმოადგენს გუმბათქვეშაკვადრატირომლის გარშემო განლაგებული ოთხი მკლავი ქმნის ჯვრის ფორმასგარედან ჯვარიზოგჯერ სწორკუთხედშია ჩასმული (მცხეთის ჯვრის მცირე ტაძარიიყალთოზოგჯერგამომჟღავნებულია სწორკუთხა მკლავების სახით (შიომღვიმის ძველი ეკლესია VI-ისსამწევრისიVII-ის), ზოგჯერ რვა წახნაგშია ჩასმული (მანგლისის ეკლესია თავდაპირველი სახით V.ურიათუბნის დავითიანი VI.). ამ ეკლესიებში შიგნით მხოლოდ აღმოსავლეთ მკლავს აქვსნახევარწრიული აფსიდისხვა მკლავები კი სწორკუთხააგანსაკუთრებული მნიშვნელობა მოიპოვატეტრაკონქის (ოთხაფსიდიანი ეკლესიათემამძველი გავაზი, VI. (სადაც იგი უმარტივესი ფორმითააწარმოდგენილი), ნინოწმინდის კათედრალი VI. (ჯვრის მკლავებს შორისდიაგონალზეჩამატებულიათითო სათავსი), მცხეთის ჯვარი და მისი ტიპის ძეგლებიატენის სიონიძველიშუამთის დიდი ეკლესიამცხეთის ჯვრის ტიპი – ტეტრაკონქი კუთხისოთახებით – შემუშავდა საქართველოშიმისი პარალელები მოიძებნებამხოლოდ სომხეთშიასევე ამ ორ ქვეყანაშია შექმნილი გუმბათოვანი ეკლესიისკიდევ ერთი სახეობა – მრგვალი გარსშემოსავლებით გარშემორტყმულიტეტრაკონქი (იშხნისა და ბანის კათედრალები ტაოში VII.). VII საუკუნის 20-30-იან წლენში აშენდაახალი ტიპის ეკლესია – წრომის ტაძარირომელიც ქართული საეკლესიო ხუროთმოძღვრებისშემდგომი განვითარების მომასწავლებელი იყოერ არის წაგრძელებული ეკლესიარომელსაც აქვსერთადერთი (საკურთხევლისაფსიდი და სამი სწორკუთხა მკლავიგუმბათი ეყრდნობა ოთხთავისუფლად მდგომარე ბოძს (ყველა ადრინდელ ეკლესიაში კედლებს ეყრდნობოდა), ეკლესიისმასები სივრცეში ჯვრის ფორმას ქმნისპირველად აქ არის გამოყენებული ჩამოყალიბებული სახითაღმოსავლეთის ფასადის სამკუთხა ნიშანირომლების უფრო გვიან ქართულ გუმბათოვანი ეკლესიისაუცილებელ ატრიბუტად იქცაწრომის ტაძარი ერთ-ერთი ადრინდელი დასრულებული ნიმუშიასაქრისტიანო სამყაროსი გავრცელებული .. "ჩახაზული ჯვრის" ტიპის ეკლესიისა.
   VI საუკუნის დასასრული და VII საუკუნის I ნახევარი შუა საუკუნეების ქართულიხუროთმოღვრების პირველი აყვავებული ხანააამ პერიოდის ძეგლები სრულიმხატვრული სიმწიფით ამოირჩევა და იმ დროინდელი მსოფლიოსხუროთმოძღვრების საუკეთესო ნიმუშებს მიეკუთვნებამკაფიოდ არისგამოკვეთილი სტილური ნიშნები – ეს მკაცრიკლასიკური სტილისარქიტექტურაანათელი ტექტონიკითდინჯი დახვეწილი პროპორციებით,გაწონასწორებულისიმეტრიული კომპოზიციებითსადაც ნათლად არის დასახული (იმ დროინდელიბიზანტიის ხუროთმოძღვრებისაგან განსხვავებითფასადის მხატვრულ გააზრების ამოცანა;ფასადთან მორთულობას დაქვემდებარებული მნიშვნელონა აქვსმაგრამ გარკვეული ადგილიეთმობა სკულპტურულ რელიეფებსრომლებიც მხატვრული მახვილის როლს ასრულებენ.
   ქართულ ხუროთმოძღვრებაში VII საუკუნის II სახევარი – X საუკუნის I ნახევარი მიჩნეულიაგარდამავალ ხანადხუროთმოძღვრება ამ დროს ვითარდებოდა ცალკეულ ქართულსამეფო-სამთავროებშიაფხაზეთშიტაო-კლარჯეთშიკახეთშიქართლშიდამახასიათებელიაფორმათა და თემთა სიმრავლე და სიჭრელეშემოქმედბითი ძიებათანდათან შემუშავდა ახალიცხოველხატული სტილიჩამოყალიბდა საეკლესიო შენობების ახალი ტიპებიამ ხანას მიეკუთნებაფეოდალური სასახლეები კახეთში (ნეკრესის მონასტერშივაჩნაძიანსა და ვანთაში) – გრძელოთხკუთხა ორსართულიანი შენობები (ქვედა სართული დამხმარესადგომებისათვისზედა საცხოვრებელი და საზეიმო), რომლებშიცგამოყენებულია ოთახების ანფილადური განლაგების წესისამონასტრომშენებლობა ფართოდ გაიშალა კახეთსა და ტაო-კლარჯეთშისადაც VIII-IXსს.მიჯნიდან სამონასტრო მოძრაობას სათავეში ჩაუდგა გრიგოლ ხანძთელი.მომდევნო ხანაში აქ აიგო მრავლი მნიშვნელოვანი სამონასტრო ანსამბლი,რომლებშიც ეკლესიების გარდა სახცოვრებელი და სამეურნეო შენობებისატრაპეზოები დასემინარიებიც შედიოდა (ოპიზახანძთაშატბერდიმიძნაძორიშემედეგ ოთხთა ეკლესიაპარხალი,ოშკიხახულივაჩეძორი და მრავალი სხვა). ამ დრიოს საეკლესიო ნაგებობათაგანუმნიშვნელოვანებიასამშვილდის (759-777წწ), ყანჩაეთის (VIII-IXსსეკლესიები ქართლში;გურჯაანისა (VIII.) და ვაჩნაძიანი (VIII-IX სს.); ყველაწმინდის ეკლესიებიაკურის ეკლესია (IX.)კახეთშიბიჭვინთისა და მოქვის კათედრალები აფხაზეთშიხანძთისოპიზის (აღდგენილია X-შიდასხვა ტაძრები.  
  სახვითი ხელოვნების განვითარების ახალი ეტაპი საქართველოში ქრისტიანობის მიღების შემდეგიწყებაგანსაკუთრებით დაწინაურდა მონუმენტალური ფერწერალითონის პლასტიკურიდამუშავებამინიატურული ფერწერარელიეფური ქანდაკება და სხვა.
   მონუმენტალური ფერწერის ძეგლები საქართველოში ადრინდელიქრისტიანული ხანიდან არის ცნობილიჩვენამდე მოღწეულთაგან უძველესიაიატაკის მოზაიკები ბიჭვინთის (ძვპიტიუნტიბაზილიკისა (IV-Vსს.) და შუხუთისაბანოში (V-VIსსდასავლეთ საქართველო). ეს ძეგლები ზოგიერთი ნიშნითენათესავება წინა აღმოსავლეთის ელინიზებულ ადრინდელურ ქრისტიანულხელოვნებასმაგრამ ცალკეული მოტივები და ქართული მასალის გამოყენებამიუთითებსრომ არსებობდა ადგილობრივი სამხატვრო სახელოსნოებიმოზაიკითეკლესიების კედლებსაც ამკობდნენრასაც მოწმობს სმალტის ნაშთები მცხეთის ჯვრის მცირე ტაძრის(VI.) საკურთხევლის კონქში.
   გარდამავალ პერიოდში (VIII-IXსს.) ძირითადი ადგილი ფრესკამ დაიკავამიმდინარეობდა ანტიკურიმხატვრული მემკვიდრეობის ძირეული გადამუშავება ადგილობრივი ტრადიციების საფუძველზე.ფორმა სიბრტყობრივად არის გააზრებულიძირითადი მნიშვნელობა მიენიჭაორნამენტულ-დეკორატიულ ხასიათის ნახატს (თელოვანი VIII-IX; არმაზი 864; ნესგუნი IX-Xსს;დავითგარეჯის მოხატულებანი – საბერეები  IX-Xსსდოდოს მონასტერი IX.).
   ადრიე ქრისტიანულ ხანაში ფართოდ იყენებდნენ ლითონის მხატვრულ დამუშავებასშეიქმნაახალი ხანის საკულტო ძეგლები – ხატებიჯვრებისახარების ყდები და სხვა.
   შუა საუკუნეების ქართულ ჭედურ ხელოვნებაში განსაკუთრებული მნიშვნელობა მიენიჭაკომპოზიციის დეკორატიულ გადაწყვეტას (მესტიის აჟურულმკლავებიანი სამწერობელიარაუგვიანეს IXმარტვილის მონასტრის ენკოლპიუმი VIII-IVსს.). ამ პერიოდისათვის დამახასიათებელიდეკორატიულობის და კომპოზიციის მონუმენტურ-დეკორატიული გადაწყვეტის საუკეთესო ნიმუშიაზარზმის ფერისცვალების ხატი (886.), მარტვილის მონასტრის მეორე ენკოლპიუმი (IX-Xსს.).
   ადრინდელ ქრისტიანულ ხანაში მნიშვნელოვანი ადგილი დაიკავა აგრეთვექართულმა მინიატურულმა ფერწერამრომლის მხატვრული თავისებურებებიხალხურმა დეკორატიულმა ხელოვნებამ და გარედან ნაკარნახევმა მზასიუჟეტურმა კომპოზიციამ განსაზღვრა.
   ხელნაწერთა დეკორატიული მორთულობის სისტემა ჩამოყალიბდა ქართულიკულტურის ცენტრებშიტაო-კლარჯეთში და დავითგარეჯის სამონასტროკომპლექსშიუფრო დვიან კი გელათსა და იყალთოს მონასტრებთან არსებულაკადემიაშიქართული კულტურის საზღვარგარეთულ კერებში – პალესტინაშისირიაშიმცირე აზიასადა სხვაჩვენამდე მოღწეული ყველაზე ადრინდელი და მნიშვნელოვანი დასურათებულიხელნაწერებიაადიშისა (897.) და ჯრუჭის I (ტექსტი 936, მინიატურები 940) ოთხთავები.
   საქართველოში ადრინდელი ქრისტიანული ხანიდან ფართოდ გავრცელდა ქვის რელიეფურიქანდაკებაქრისტიანულ ტაძრების დეკორში V-დან მოყოლებული ორნამენტული კვეთის გვერდითგარკვეული ადგილი ეთმობოდა რელიეფებსზოგიერთი მოტივი წინა აღმოსავლეთის ადრინდელურქრისტიანულ ხელოვნებას ენათესავება (მაგფარშავანგები ჯვრის ორივე მხარეს – მკვდრეთითაღდგომის სიმბოლოირმები – მორწმუნე ადამიანის სიმბოლო), მაგრამ მათ გვერდით გვხვდებაადგილობრივ-წარმართულ კულტურასთან დგაკავშირებული მხატვრული სახეებიც (ხარის თავებისსკულპტურული გამოსახულებანი ბოლნისის სიონსა და სვეტიცხოველში, V). წმინდა ქრისტიანულითემებიდან ძლიერ პოპულერული იყო ჯვრის (ქრისტესამაღლება და ღვთისმშობლის განდიდება. V-VIსს-ში ქართულ არქიტექტურაში ფასადური დეკორი მხატვრული ძიების სტადიაში იყო და ამიტომაცფიგურულ რელიეფს უმთავრესად შინაგანი სივრცის გაფორმებისათვის იყენებდნენ.
   X საუკუნის ბოლო ათეული წლები – XIII-XIV საუკუნეების მიჯნა შუა საუკუნისქართული ხუროთმოძღვრების მეორე აყვავების ხანაარომელიც უმეტესადემთხვევა ქვეყნის გ0აერთიანებისათვის ბრძოლის ბოლო ეტაპებსა დაგაერთიანებული სახელმწიფოს ძლერების ხანასწერილობითი წყაროებისა დაშემორჩენილი ნაგებობების მიხედვით ჩანსრომ ინტენსიური მშენებლობაგაჩაღდა ქალაქებშიგორშითბილისშიქუთაისშიდმანისშისამშვილდეში;შენდებოდა ხიდებიარხებიწყალსადენებიაბანოებიქარვასლები,საავადმყოფოებიგზებისამეფო სასახლეები და სხვაფართოდ გაიშალა თავდაცვითი მშენებლობა –ციხე-სიმაგრეები იცავდა უმთავრეს ცენტრებსმთავარ გზებს (ხერთვისიოქროსციხეთმოგვი,აწყური და სხვა). ხუროთმოძღვრების განვითარებას ახლაც შეიძლება მივადევნოთ თვალისაეკლესიო შენობების მიხედვით. X საუკუნის ბოლო ათეულ წლებსა და XI საუკუნეშია აგებულისაქართველოს ყველაზე დიდი საეპისკოპოსო ტაძრებირომელთაც ზოგადეროვნული ძეგლებისმნიშვნელობა ჰქონდათუმთავრესი ადგილი უჭირავს გეგმით წაგრძელებული გუმბათოვანი ტაძრისტიპსრომლის მასებიც სივრცეში ჯვრის ფორმას ქმნიანმკლავების გადაკვეთის ადგილასაღმართულია მაღალყელიანი გუმბათირომელიც ოთხ ბოძს (XI საუკუნის შუა წლების შემდეგ ორბოძსა და საკურთხევლის კედელთა კუთხეებსეყრდნობოდა. X საუკუნის ბილოსა და XI საუკუნისდასაწყისში გავრცელებული ტრიკონქის ტიპი (ალავერდიბაგრატის ტაძარიოშკიშემდეგ ხანაშიგაქრააღმოსავლეთ მხარეს გვხვდება (უფრო იშვიათადუმეტესად დასავლეთ საქართველოში)გამოშვერილი მრავალწახნაგა აფსიდებიპროპორციები წინანდელთან შედარებით ბევრად უფროაზიდულიადამახასიათებელია ცხოველხატულობადინამიკურობარაც ვლინდება შენობათამასებშიც და ფასადთა მორთულობაშიცრომელიც ამიერიდან არსებით როლს თამაშობსშიგნითკედლები და კერები ერთიანად მოხატულიაქვაზე ნაკვეთი ორნამენტი გვიჩვენებს ევოლუციასმსუბუქითითქოს გრაფიკულ ჩუქურთმიდან ღრმად ნაკვეთპლასტიკურ ჩუქურთმამდეეპოქისუმთავრესი ძეგლებიაოშკის (X-ის 60-70 წწ), ხახულის (X. II ნახ.), იშხნის (დასრულებული სახით X Iნახ.), ალავერდი (XI-ის I მეოთხედი), სამთავისი (1030), ნოკორწმინდა (1010-1014წწ.), გუდარეხი (1222-1245), თბილისის მეტეხი (1278-1289წწ.) და სხვაგიორგი III და თამარის მეფობის დროს შექმნილიავარძიის კლდეში ნაკვეთი გრანდიოზული მონასტერიმეორე აყვავების ხანაში გაიზარდა დაგანვითარდა დავითგარეჯის მონასტერიც.
   სვანეთში ჩვენ დრომდე მოაღწია სხვადასხვა მხატვრული დონისმოხატულობებმა – მათ შორის პრიმიტიულმახალხური ხასიათის ფრესკებმა დაკვალიფიციური ოსტატების მიერ შექმნილმა მაღალმატვრულმა ნაწარმოებებმა.
   ძლიერ გავრცელებული იყო მთავარანგელოზთა და მეომერ წმინდანთა,პირველ რიგშიწმინდა გიორგის კულტიაღსანიშნავია თეოდორე მეფისმხატვრის (იფარის 1096, ლაგურკის 1112ნაკიფარის 1130 ეკლესიებიმიქაელმაღლაკელის მაცხვარიშის ეკლესის 1140 წლის მოხატულობანისვანეთშიფართოდ არის გავრცებული ეკლესიის ფასადების მოხატვაჩვეულებრივ მათ არამკობენ ქვაზე კვეთილი დეკორით.
   საქართველოს გაერთიანების შემდეგ ქართული კულტურა განვითარდა და უფრო ინტენსიურიგახდა (ატენის სიონი, XI). ტაძრების მოზაიკით შემკობის ტრადიცია ეპოქაშიც გაგრძელდა(მარტვილიმოქვივარძიაიყალთოალავერდიგელათის დიდი ტაძრის საკურთხევლის კონქი).
    XIV საუკუნის ტრადიციები განაგრძო XVსაუკუნის ფერწერამბედიახობინაბახტაევი და სხვა. XV-XVI საუკუნეების მიჯნაზე ხელახლა მოხატეს ალავერდის კათედრალიზემო სვანეთში შემონახულიაკომპოზიციურად საერთო შინაარსის მქონე მხატვრობის ნიმუშები (ლაშთხვერისა და ჩაუშისეკლესიების ფასადებზე).
   X საუკუნის ბოლოსა და XI საუკუნის დასაწყისში აღსანიშნავია ჭედური ხელოვნების ნიმუშებიმათრიცხვს მიეკუთვნებაბესიის ოქროს ბარძიმიორი წმინდა მეომრის – გიორგისა და თეოდორეს -  ხატიმრავალძალიდანწმინდა გიორგის ხატი – საკაოდან და სხვაამ პერიოდიდან მოყოლებული ხატები,ჯვრებისიუჟეტური კომპოზიციებით მოჭედილი ცალკეული ფირფიტები და სხვა გარშემოვლებულიაორნამენტული ჩარჩოებით.
   დიდი გემოვნებითა და ოსტატობითაა შესრულებული XI -ის დასაწყისში ლაკლაკიძეების ჭედურიხატის ჩარჩოზე წმინდა წერილის ცნებებიმარტვილის საწინამძღვრო ჯვარი (XI. I ნახ.), ნაკიფარისადა მესტიის წმინდა გიორგის ხატებიიელის მაცხოვრის ხატილაგურკის ეკლესიის წმინდა კვირიკესხატები და მესტიისკაცხისსვავისა და ხარაგაულის ეკლესიების დიდი საკურთხევლის წინამდებარეჯვარიამ ეპოქის დამაგვირგვინებელი ნიმუშია ტონდორომელზედაც გამოსახულია წმინდა მამა,გლუვი ფონიდან მაღალი რელიეფის ამოზიდული ლომისა და მასზე მჯდომარე წმინდანისგამოსახულება წარმოგვიდგება თითქოს როგორც მრავალი ქანდაკება.
   X საუკუნის ბოლოდან სკულპტურამ ადგილი დაუთმო ნაწარმოების დეკორატიულ გადაწყვეტასკომპოზიციაშიმნიშვნელოვანი როლი მიენიჭა ორნამენტულ დეკორს თავისი რთული დამრავალფეროვანი მოტივებით; XII -ში წინა პლანზე აყენებდნენ ნაწარმოების დეკორატიულ მხარეს.დიდი რაოდენობით იყენებდნენ მინანქარსძვირფას თვლებსმარგალიტს და სხვაფერადოვანმახვილებს (ხახულის ღვთისმშობლის ხატი XII. I ნახ.).
   XII საუკუნის II ნახევრის ოსტატები კვლავ გამოსახავდნენადამიანის ფიგურასბერთისა (ბეშქენ ოპიზარის ნამუშევარიდაწყაროსთავის სახარების ყდის სიუჟეტურ კომპოზიციებსა და ანჩისხატის ჩარჩოზე (ბექა ოპიზარის ნამუშევარიადამიანის ფიგურები,ისევე როგორც ორნამენტიტექნიკურად დიდი ოსტატობითააშესრულებულიმაგრამ პლასტიკური გადაწყვეტის მხრივ მხოლოდწინა ეპოქის მიღწევათა განმეორება-მიბაძვაა.
   XIII-XIV სს-ში საქართველოში მძიმე პოლიტიკურმა და ეკონომიკურმა პირობებმა შეაფერხა ჭედურიხელოვნების შემდგომი განვითარებაამ პერიოდის მხატვრული შემოქმედება მხოლოდ აგრძელებს XIსაუკუნის მიღწევებსა და მხატვრულ გადაწყვეტასამ დროს ფართოდ გავცელდა განთქმულიხატების ხელმეორედ შემკობა. XIV საუკუნის I ნახევარში სამცხის ათაბაგის დაკვეთით შესრულდაანჩის ხატის ბუდე. XV საუკუნეში გახშირდა ხატების მთლიანად შტამპური ტექნიკით შესრულება.
   X-XI საუკუნეში საქართველოს საკულტო არქიტექტურაში ჩამოყალიბდა ფასადების დეკორატიულიგაფორმების ერთიანი მხატვრულად დასრულებული სისტემარაც აისახა ნიკორწმინდის ტაძრისრელიეფში (1010-14წწ.). აქ სხვადასხვა კომპოზიცია (ქრისტეს მეორედ მოსვლაფერიცვალებაჯვრისამაღლება და სხვაშინაარსობრივი და მხატვრული გადაწყვეტით ერთმანეთს ეხმაურება და ერთადაღებული – ქრისტიანული რელიგიის ზოგადი იდეის – ქრისტეს დიდების გადმოცემას ემსახურება.ფასადების მონუმენტალურ-დეკორატიული ქანდაკების განვითარების შემდგომი ეტაპია კაცხის,სცეტიცხოვლისსამთავისის ტაძრის რელიეფები  (XI -ის I ნახ.).
   X-XI საუკუნეებში განვითარების მაღალ საფეხურს მიაღწია აგრეთვე ფორმის ქანდაკებამ,სახელდობრკანკელთა რელიეფებმაკანკელის ზღუდე ინტერიერში იდგმებოდა და საკურთხეველსეკლესიის სივრცისგან გამოყოფდასაფარისურთხვისშიომღვიმის ეკლესიების კანკელთარელიეფები გამოირჩევა დახვეწილი პლასტიკური დამუშავებითმათში მოჩანს მისწრაფება რთულისიუჟეტური კომპოზიციების ასახვისაკენამ მხრივ განსაკუთრებით საინტერესოა შიომღვიმისკანკელზე წარმოდგენილი კომპოზიცია მონასტრის დამაარსებლის შიო მღვიმელის (VI)ცხოვრებიდან.
   ქართული ქანდაკების დიდებული ძეგლებია აგრეთვე ხეზე კვეთის მაღალმხატვრული ნიმუშები,რომელთა დეკორატიული მორთულობაორნამენტულ მოტივებთან ერთადფიგურულ რელიეფსაცშეიცავსქართველი ოსტატები სხვადასხვა მასალის დამუშავების ტექნიკის ხერხებსაც ფლობდნენ,ამას მოწმობს ჩვენამდე მოღწეული ქანდაკებებიმაგწმინდა გიორგის მარმარილოს ხატი ვანიდან,სპილოს ძვლის ტრიპტიკონი რაჭიდან.
    შუა საუკუნეების ქართული ტიხრული მინანქრის ისტორია მოიცავს პერიოდს – VIII-IX საუკუნიდან XIII საუკუნის ჩათვლით და რამდენიმე მოგვიანო ხანასაც.ქართულმა მინანქარმა X-XIII საუკუნეებში დიდი შემოქმედებითი აღმავლობაგანიცადამისი თავისებურება გამოვლინდა როგორც კოლორიტშიასევე ტიხრებისსისიტემაშიხაზის ხასიათშიგარკვეულ ემოციურობაშიზოგჯერ ტიპაჟშიც.ქართული მინანქრის დამახასიათებელი ნიშნებიერთის მხრივგანასხვავებს მასბიზანტიურისაგანმეორე მხრივ კი აკავშირებს ქართული ხელოვნების სხვადარგების ძეგლებთან – მონუმენტური ფერწერისა და ჭედურობის ნიმუშებთანქართულიმინანქრისათვის იყენებენ უმაღლესი სინჯის ოქროს ან ოქროსა და ვერცხლის შენადნობსმასამკონდნენ ქართული (ასომთავრულიდა ბერძნული წარწერებით.
   ქართული მინანქრული ხელოვნების საუკეთესო ნიმუშებიამარტვილის ენკოლპიუმი,რომელზედაც გამოსახულია "ვედრება" (VIII-IXსს), .კვირიკეს გულსაკიდი და ჯვარი (X), "ჯვარცმისხატი გიორგი აფხაზთა მეფის წარწერით (X), გელათის მაცხოვრის ხატის ჩარჩო (XIII),ფირფიტა "მირქმისდა "სულიწმინდის მიფენითკომპოზიციებით (XII-XIIIსსდა სხვა.
   XI-XII საუკუნეებში საქართველოში ვითარდება მინიატურული ხელოვნებაბერძენ ოსტატთა მიერან მათი მინაწილეობით შემკული ქართული ხელნაწერების გვერდით (ტბეთის სახარება, 995.გელათის სახარება XIIვანის სახარება XII საუკუნის დასასრული და XIII საუკნის დასაწყისიგვაქვსქართველ მხატვრების მიერ ბრწყინვალე ოსტატობით შესრულებული მინიატირებირომლებიცმხატვრული დონით არ ჩამოუვარდებოდნენ ბერძნულსეს მხატვრები თავისუფლად ფლობდნენბერძნული მინიატურების მრავალშრიანი წერის რთულ ტექნიკას (ალავერდის ოთხთავი, 1054,ზატიკის XII საუკუნის I ნახ.). განსაკუთრებით აღსანიშნავია ჯრუჭის მეორე ოთხთავის მინიარუტები– შუა საუკუნეების ქრისტიანული ფერწერის ყველაზე ადრინდელი უნუკალური ძეგლი რომელშიცმკაფიად გამოვლინდა ინტერესი მოცულობისსივრცისა და ემოციური გამომხატველობისპრობლემისადმი.
   XIV მინიატურაში გამოვლენილი პალეოლოგური სტილის ნიშნები – ფორმათა ცხოველხატურიდამუშავება (მოქვის სახარება, 1300) ახალი ტანდენციების მაჩვენებელიამაგრამ ამავე დროსგარკვეულ ფარგლებში სტილის მკაფიოდ გამოხატული თვითმყოფადობის დაკარგვასაც მოწმობს.თუმცა ნიმუშები (ლარგვისის ზატიკი, XIX – XVსსპალეოლოგთა სტილიტრანსფორმირებულიაგამარტივებულია ხაზობრივ-გრაფიკული ხერხებით.
   XV ხუროთმოძღვრებაში ძირითადად აღადგენდნენ თემურ-ლენგის შემოსევათადროს დაქცეულ საცხოვრებელსამეურნეო შენობებსა და ეკლესიებს (სვეტიცხოვლისაღდგენა ალექსანდრე I-ის მიერ). XVI-XVIII სს-ში მშენებლობა მიმდინარეობდა უკვეფეოდალურად დაქუცმაცებულ ქვეყანაშიამით აიხსნება ბევრი ახალი ფეოდალურირეზიდენციისა და მათთან დაკავშირებული ეკლესიების აგებათბილისის გარდაინტენსიური მშენებლობა გაჩაღდა ახალ საქალაქო ცენტრებში (თელავიგრემი),აშენებდნენ ახალ ციხე-სიმაგრეებს (ანანური XVIIქსნის ციხე XVI- XVIIIსსქოლაგირის ციხეXVIIIსაუკუნის დასასრულიდა აახლებდნენ ძველებსაგებდნენ ხიდებსფეოდალურ სასახლებს.საეკლესიო არქიტექტურაშიგარდა გუმბათოვანი ტაძრის ტრადიციული ტიპისამკაფიოდ გამოჩნდადიდი ხნის მივიწყებული ტიპებიც (მაგ: "თავისუფალი ჯვრისტიპი). გაღრმავდა XIII-XIV სს მიჯნაზეგამომჟღავნებული სტილისტიკური ნიშნებიაღმოსავლეთ საქართველოში საეკლესიო,განსაკუთრებით სასახლეთა შენობებში შესამჩნევია ირანული არქიტექტურის გავლენაუმთავრესიძეგლებიაბატონის ციხე (XVII-XVIIIსსთელავშიანანურის ანსამბლი (ციხის შიგნით XVII საუკუნისორგუმბათოვანი ეკლესიაარაგვის ხეობაშიჭადიჯვრის ეკლესია ქართლში (1668), ახალი შუამთის,გრემისჭიკაანის და სხვა ეკლესიები კახეთში (XVI), ბარაკონის ეკლესია რაჭაში (1753), თბილისისსიონი (რესტავრირებულია 1710ვახტანგ VI-ის დროს), ნინოწმინდისა (XVIდა თბილისისანჩისხატის (1675სამრეკლოებიმრავალრიცხოვანი კოშკებიუმეტესად ქართლსა და კახეტში..გალავნებირომლებშიც იხიზნებოდა კახეთის მოსახლეობა ლეკიანობის დროს.
   განსაკუთრებით მრავალფეროვანია ხალხური ხუროთმოძღვრებარაც აიხსნება საქართველოსგანსხვავებული ბუნებრივი პირობებითა და სოციალური განვითარების სხვადასხვა დონით,სხავადასხვა კუთხეშიაღმოსავლეთ საქართველოსა და მთიანი საქართველოსთვისდამახასიათებელია რელიეფთან შეთანხმებული კომპაქტური განაშენიანებამთიან რაიონებშიგლეხის სახლი ასრულებდა საცხოვრებოსამეურნეო და თავდაცვით ფუნქციასშემუშავდაციხე-სახლის ტიპებისვანეთშიხევსურეთშიფშავსა და ხევში საცხოვრებელკომპლექსში ხშირად შედის კვადრატული ქვის კოშკიძველი სვანეთის პიეზაჟისერთი ძირითადი ნიშანი იყო მრავალკოშკიანი სოფლებიხევსურეთში შემორჩენილიაერთიანი გამაგრებული სოფელი შატილიქართლსა და მესხეთში (სოფლებშიც დაქალაქებშიც – თბილისშიახალციხეშიძველთაგანვე გავრცელებული იყო დარბაზისტიპის საცხოვრებილირომლის პროტოტიპიც აღწერა ვიტრუვიუსმადასავლეთსაქართველოს დაბლობ რაიონებში საცხოვრებელი კომპლექსი ცალკეულიშენობებისაგან შედგებოდა - საცხოვრებო ბინა ცალკე და შენობა სამეურნეოდანიშნულებისათვის (სასიმინდესაქათმესამზარეულო და სხვა). გავრცელებული იყო ოდა სახლისტიპირომელიც თავისი ფუნქციური მიზანშეწონილობის წყალობით ყველაზე სიცოცხლისუნარიანიგამოდგაქართველი გლეხის საცხოვრებელი სახლი მაღალი ხელოვნების ნიმუშია და განვითარებულესთეტიკურ გემოვნებას მოწმობსდარბაზის განმსაზღვრელი ელემენტებია გვირგვინი (ხისსაფეხურებიანი გადახურვარომელიც გუმბათისებრ სივრცეს ქმნის და ზემოთ დატანებული აქვსსარკმელი შუქისათვის და შუა ცეცხლის კვამლის გასასვლელადდა ხის დედაბოძირომელიცკვეთილი ორნამენტით იყო შემკულიდარბაზის ტიპის შემადგენელი ელემენტია მხატვრულადდამუშავებული ბუხრებიმხატვრულად არის დამუშავებული აგრეთვე სვანური სახლების მაჩუბები,დასავლეთ საქართველოს ოდა სახლის შიდა კედლებიბუხრებიხის აივნების მოაჯირები,საინტერესოა აგრეთვე ხის ავეჯირომლის ნიმუშები ბოლო დრომდე უმეტესად საქართველოსმთიანეთმა შემოგვინახა.
   XVI. II ნახევარში მხატვრობის მრავალი ძეგლები შეიქმნა სამთავროსნეკრესისგრემისახალიშუამთისსამებისმაწილობრივ ალავერდისა და სხვა ტაძრებშიზოგიერთ მათგანში ჯერ კიდევ ჩანსგვიანდელი პალეოლოგური ფერწერის ტრადიციები.
    ხალხური ხელოვნების ნიმუშები – აღქმის უშუალობა და გამომხატველობა უფრო მატად მცირეზომის რიგითი ეკლესიების კედლების მხატვრობაშია შემონახულიმაგრამ შემოქმედებითი ძალებისნაკლებობის გამო აუცილებელი გახდა უცხოელი მხატვრის მოწვევამოიწვიეს ბერძნები (გრემი,ნეკრესი), აგრეთვე მოსკოველი მხატვრებიცრომლების საქართველოში ჩამოვიდნენ XVI საუკუნისბოლოსა და XVII საუკუნის დასაწყისში კახეთის მეფის თეიმურაზ I-ის მოწვევით (სამთავროსამება,ალავერდი). 
   ინტენსიურად მიმდინარეობდა ეკლესიების მოხატვა. XVII საუკუნეში მოიხატა ხობისხონის,გელათისწალენჯიხისმარტვილისნიკორწმინდისერკეთისა და სხვა ეკლესიები დასავლეთსაქართველოშიმცხეთის სვეტიცხოველისამთავისიბოლნისი და სხვა –ქართლში. 1643 წელს ქართველმა და ბერძენმა ოსტატებმა განაახლესიერუსალიმის ქართველთა ჯვრის მონასტრის მოხატულობარომელიცშეიცავდა საქართველოს მრავალი ისტორიული მოღვაწის პორტრეტსმათშორის შოთა რუსთველისაც.
   XVI საუკუნიდან აღმავლობა განიცადა ქართულმა ოქრომჭედლობამრომლისაღორძინებასა და განვითარებაში განსაკუთრებული როლი ითამაშა მამნე ოქრიმჭედლის (XVI-ისდასაწყისიშემოქმედებამ (სადგერისა და ბარაკონის საკურთხევლის წინამდებარე ჯვრები,შემოქმედის ტრიპტიქონი). XVI საუკუნის ძეგლები დიდი სიმრავლით გამოირჩევაამ დროსშეინიშნება სხვადასხვა მხატვრული მიმდინარეობანიჩვდება ახალიმანამდე სრულიად უცნობითემები და მოტივებიახალი მხატვრული ხერხებიხატებზე გამოსახავდნენ ხატის დამკვეთთარელიეფურ ფიგურებს (ისტორიული პირებიერის კაცნი თუ ეკლესიის მესვეურნი). XVI საუკუნისქართული ხატებიდან რამდენიმე ჯგუფი გამოიყოფა (ორნამენტის მიხედვით), მათგან ორნამენტისსრულიად ახლებული ტექნიკური დამუშავებით (ჭედურობისა და გრავირების ნაცვლად ორნამენტიამოკვეთილიაამოჭრილია ლითონზემკვეთრად გამოირჩევა კახეთში დამზადებული ოქროს ხატებისგჯუფი: (ათი ხატიშუამთის "ღვთისმშობელი", ალავერდის "მაცხოვარი", თელავის "ვედრება"  დასხვა.
  XVII საუკუნე ისევე როგორც XVI საუკუნის ზოგი ჭედური ძეგლების კომპოზიცია ადრინდელინიმუშებითაა შთაგონებული (მაგცაიშისა და მარტვილის "თორმეტი დღესასწაულის ხატები"),მაგრამ შეიქმნა ისეთი ნაწარმოებებიცრომლებშიც შეინიშნება უცხოური გავლენაუკვე XVIსაუკუნის II ნახევარში რამდენიმე ხატი მიუთითებს ქართული ოქრომჭედლობის გარკვეულ კავშირზესპარსულ სამყაროსთან (კახეთის ხატების ორნამენტის ტექნიკა და თვით ორნამენტული ნახატიც). XVII საუკუნეში ქართულ ჭედურობაში თავი იჩინა "ევროპეიზმისელემენტებმა (ანჩის ხატისკარედის გარეთა მოჭედილობის "სერობისკომპოზიციის იკონოგრაფიაამავე ხატისარქიტექტურული მოტივი "ურწმუნო თომასსცენიდან), რაც კიდევ უფრო თვალსაჩინო გახდა XVIIIსაუკუნეშირუსეთთან საქართველოს დაკავშირების შემდეგამ დროს შეინიშნება თვით რუსეთისხელოვნების კვალიც. XVIII საუკუნის საქართველოში შეიქმნა ქართული ძეგლების დიდი ჯგუფი,რომელიც მთლიანად ევროპულ ტრადიციებზე აღმოცენდამაგრამ მიუხედავად ამისა ძველიქართული ჭედური ხელოვნება ძირითადად უწყვეტ ხაზს აგრძელებს.
   ისტორიული ვითარების შემდეგ XV-XVII საუკუნეებში საქართველო ირანისა დათურქეთის კულტურულ-პოლიტიკური ზეგავლენის სფეროში მოექცაამ პერიოდისმინიატურულ მხატვრობაში შეინიშნება ორი მიმართულებარელიგიურიშინაარსის ხელნაწერებისათვის დამახასიათებელია ორიენტაცია ჩვეულტრადიციებზერომელთაც განსაზღვრავს .პოსტბიზანტიური სტილისთავისებურებანი (ანჩის ხატის გულანი 1681), ისლამური ხელოვნებისგაძლიერების პირობებში ეს ორიენტაცია ეროვნული კულტურის განმტკიცებისხასიათს ატარებდასაერთო შინაარსის მინიატურებიპირიქითირანულიხელოვნების აქტიური გავლენის მაჩვენებელიამაგრამ მათ შორისაც გამოიყოფა მინიატურებისჯგუფირომლებშიც ჩანს ადგილობრივი მხატვრული ტენდენციებირაც გამოიხატა კომპოზიციისშედარებით სივრცობრივ ხასიათშიკოლორიტის მეტ თავშეკავებულობაში ("ზილიხანიანი", XVI).
   XVII საუკუნიდან ხელნაწერებში ჩნდება რუსეთისა და დასავლეთ ევროპის ხელოვნების გავლენისნიშნები (სამყაროს შექმნის სცენების ასახვაკომპოზიციის სივრცობრივი ორგანიზაცია და ფორმათამოცულობითი მოდელირების ტენდენციამამა ყანჩაეთის ჟამ-გულანის მინიატურებში, 1679). ამპერიოდიას მინიატურები მოწმობს იმასრომ ძველი მხატვრული შესაძლებლობანი ამოიწურა.ქართული მინიატურაისევე როგორც მონუმენტური ფერწერა დგება რადიკალური გარდატეხისაუცილებლობის წინაშემან ორიენტაცია აიღო რუსეთისა და დასავლეთ ევროპის ხელოვნებისმიღწევებისკენ.  

Комментариев нет:

Отправить комментарий