მოგესალმებით!

ეს არის ბლოგი ხელოვნების შესახებ...აქ თქვენ შეგიძლიათ მიიღოთ ინფორმაცია ხელოვნებასა და მისი დარგების შესახებ. წარმოდგენილი იქნება სხვადასხვა ვიდეოები, სურათები და საინტერესო ინფორმაციები...
ადევნეთ თვალყური ბლოგს და გახდით მისი აქტიური მომხმარებლები...

вторник, 31 мая 2011 г.

დეკორატიულ-გამოყენებითი ხელოვნება


დეკორატიული-გამოყენებითი ხელოვნება

   დეკორატიულ-გამოყენებითი ხელოვნება არის დეკორატიული ხელოვნების დარგირომელიც ქმნისსაყოფაცხოვრებლო დანიშნულების ნაკეთობებსავეჯსქსოვილებსშრომის იარაღებსმიმოსვლისსაშუალებებსტანსაცმელს და სხვა სახის მორთულობას. XIX საუკუნის მეორე ნახევრიდან მოხდადეკორატიულ-გამოყენებითი ხელოვნების ნაწარმოებების კლასიფიკაციაროგორც დანიშნულების,ისე მასალისა (ლითონიკერამიკახედა შესრულების ტექნიკის (მკვეთოლობამოხატულობა,ჭედულობანაქარგობაჩამოსხმამინანქარიმიხედვითდეკორატიულ-გამოყენებითი ხელოვნებადიდ გავლენას ახდენს ადამიანის სულიერ განწყობაზეამოტომაც მას უდიდესი ესთეტიკური დააღმზრდელობითი მნიშვნელობა ენიჭება.
   დეკორატიული სახვითი ხელოვნება წარმოიქმნა საზოგადოების გავითარების ადრეულ საფეხურზე.იგი საუკუნეების მანძილზე წარმოადგენდა მხატვრული შემოქმედების მნიშვნელოვან დარგს.თანდათან სულ უფრო მეტ მნიშვნელობას იძენს დიდებულთა სასახლეების მოსართავადგანკუთვნილი მდიდრული დეკორითა და ძვირფასი მასალისაგან გამზადებული ნივთებიასეთინივთების დამზადების დროს ოსტატები ემოციური მნიშვნელობის ამაღლებისათვის ხშირად ფორმასნაკლებ ყურადღებას აქცევდნენმაგრამ XIX საუკუნის შუა წლებამდე ოსტატები მაინც ცდილობდნენშეენარჩუნებინათ მხატვრული მთლიანობაამავე საუკუნის მეორე ნახევარში  მხატვრულკულტურაში გაბატონებულმა ეკლექტიკურმა ტენდეციებმა უარყოფიდად იმოქმედა ხელოვნების ამდარგზეგამრავლდა უგემოვნო საგნებიმაგრამ ცალკეული ოსტატები ცდილობდნენ კვლავგანევითარებინათ საგნის სახვითი და იდეური მხარე.
   საქართველოში დეკორატულ-გამოყენებითი ხელოვნება უძველესი დროიდან ვითარდება.გავითარების მათალ დონეს მიაღწია კერამიკამჭედურობამხეზე კვეთამძვლის მხატვრულადდამუშავებამმინანქრის ხელოვნებამმინის დამუშავებამქსოვამქარგვამ და სხვამდარგისთითქმის ყველა სახესაქართველოს ტერიტორიაზე არქეოლოგიური გათხრების შედეგადაღმოჩენილია დეკორატიულ-გამოუენებითი ხელოვნების შესანიშნავი  ნიმუშებითრიალეთში (ძვ..IIათასწ.), ყაზბეგშიურეკშიმცხეთაშივანში და სხვამაღალ მხატვრული ღირებულებით გამოირჩევაბრინჯაოს ბალთებიმინის ჭურჭელიმიხატული კერამიკახის მოჩუქურთმებული ავეჯიჭედურისამკაულებიხალიჩებიდიდი ოსტატობითა და გემოვნებით შესრულებული ტანსაცმელი და სხვა.
   საქართველოში 50-იანი წლებიდან ერთ-ერთი განვითარებული დარგია კერამიკაშეიქმნა ახალიმიამრთულება ხელოვნების ამ დარგშიდეკორატიულ-გამოყენებით ხელოვნებაში დიდი ადგილიდაიჭირა ქანდაკებამასევე მნიშვნელოვანია ჭედური ხელოვნებაც.
  შუა საუკუნეების მდიდარი ტრადიციების საფუძველზე შეიქმნა ჭედური ხელოვნების სკოლარამაცსაკუთარი სტილი და გამომსახველობითი ფორმები შექმნავითარდება აგრეთვე ხეზე მხატვრულიკვეთაფარდაგის ქსოვააღორძინდა მინანქრის წარმოება და სხვა.
  დეკორატიულ-გამოყენებით ხელოვნებას საქართველოში უძველესი ტრადიციები აქვსზოგი დარგი,განსაკუთრებით კი ლითონის დამუშავება (ჭედურობაგასცდა საკუთრივდეკორატიულ-გამოყენებითი ხელოვნების ფარგლებს და ქართულ ხელოვნებაში დამოუკიდებელი,ერთ-ერთი წამყვენი ადგილი დაიჭირა.
  არქეოლოგიური გათხრებით აღმოჩენილი უველაზე ადრინდელი ნიმუშები მიეკუთვნება ნეოლითისხანას (ძვ.VIII ათასწ.), ენეოლითის ხანაში (ძვ.. VI-IV ათასწ.) გვხვდება ახალი ფორმის კერამიკულიჭურჭელიცადრინდელ ბრინჯაოს ხანაში (ძვ.. IV-III ათსწ.) სამხრეთ კავკასიის ტერიტორიაზე გაჩნდამრავალნაირი ფორმის შებოლილი კერამიკა (იშვიათად კი წითლად გამომწვარიც).
   განვითარების პირველ ეტაპზე ნაკეთობანი შემკულია რელიეფური მოტივებითამ პერიოდისკერამიკული ნამუშევრებიროგორც გვიანდელი ბრინჯაოსა და რკინის ხანაში (ძვ.. XV-VI სს.), ჩარხზეადამზადებულიიგი შავ ლეგად არის გამომწვარი და კიდევ უფრო მრავალფეროვანია ფორმით დაშემკულობითძვ.. I ათასწლეულის დასაწყისში ამზადებდნენ მოჭიქულ (ყურიანი ტოლჩებიფიალებიდა სხვა), ხოლო მიწურულში - წითლად გამომწვარ ჭურჭელსმოხატულობა ძირითადად სიუჟეტურია  (ბრძოლისნადირობისა და რიტუალური ეპიზოდებიდა განლაგებულია ფრიზებად.
  ანტიკურ ხანაში განვითარებული იყო სამშენებლო კერამიკაც (აგურიკრამიტიწყლის მილები დასხვა). სინქრონული კოლხური კერამიკა უპირატესად შავად და ნაცრისფერ-ლეგად არის გამომწვარი,გამოირჩევა ფორმათა მრავალფეროვნებით და შემკულია სხვადასხვა ორნამენტული მოტივით(ვერტიკალურად გაკრიალებული ზოლებიირიბად ამოკაწრული შტრიხებიტალღისებრთა ზოლები,სპირალები და სხვა); დიდ ჭურს ამკობდნენ ჰორიზონტალუტი შტრიხებითა და რელიეფურიზოლებითცხოველთა გრაფიკული გამოსახულებებითადრინდელი შუა საუკუნის კერამიკა (V-VIIIსს.)ანტიკურ კერამიკასთას შედარებით ღარიბიაერთფეროვანი ფორმის ჭურჭელი მოუჭიქავია დაშეუმკობელი.
    XII-XIIIსს-ში ფართოდ განვითარდა პოლიქრომული მოჭიქული კერამიკაშემკული მცენარეულიმოტივებითფრინველებისცხოველებისადამიანების გამოსახულებითსიუჟეტური ნახატებით დასხვაგამოყენებულია სხვადასხვა ფერის ჭურჭელი (მწვანეცისფერიმოყავისფროკურჯი), რომელიცშემდეგ დაფარულია უფრო გამჭვირვალე ჭიქურითგავრცელებული იყო მოუჭიქავი კერამიკაც:ქვევრებიჭინჭილები და სხვაამ პერიოდში საქართველოში ამზადემდნენ ფაიანსის ჭურჭელსაც.ამავე დროს საქართველოში უხვად შემოჰქონდათ მაღალხარისხოვანი და ძვირფასი ირანული ფაიანსიდა ფაიფურის ჭურჭელიც. XV-XVII სს-ში  კერამიკული წარმოება მნიშვნელოვნად დაქვეითდა,ერთგვარი აღორძინება კი შეიმჩნევა XVIII -ში.
   XIX-ში და XX -ის დასაწყისში მნიშვნელოვნად გავითარდა ხალხური კერამიკული წარმოება.ამზადემდნენ სამეურნეო დანიშნელების წითელკეციან მოუჭიქავ და მოჭიქულ ჭურჭელს.საქართველოს კერამიკის განთქმულ ცენტრთაგან აღსანიშნავია მაჩხანაავისბოდბისხავისთელავის,კახეთისთბილისისმცხეთისგორისწალენჯიხის და სხვათა სახელოსნოები.
    ჩვენამდე მოღწეულია სხვადასხვა დროის მხატვრული ქსოვილების ფრაგმენტებიირანიდან,ბიზანტიიდანდასავლეთ ევროპის ქალაქებიდან შემოტანილ ქსოვილებთან ერთად შემორჩენილიააგრეთვე საქართველოს სახელოსნოების მაღალმხატვრული პროდუქცია (საერო და სასულიერო პირთატანსაცმელიდეკორატიული ფარდებისაეკლესიო ინვენტარის:  ხატებისჯვრებისხელნაწერებისადა სხვა სარჩულები).
  ქართულ ქსოვილთა ყველაზე ადრინდელი (X-XIIIსს.) ნიმუშები (მათალმხატვრული აბრეშუმი)შემორჩენილია ზემო სვანეთში (იფხილატალიჩაჟაში). მათი დეკორი (ფრინველთაცხოველთაგამოსახულებები და მცენარეული ორნამენტები), თუმცა აღმოსავლური და ბიზანტიური ქსოვილებისდეკორის ანალოგიურიამაგრამ ამ ქსოვილების ტიპოლოგიური ერთიანობა შუა საუკუნეების ქართულხელოვნების სხვა დარგებთანამავე დროს ერთ-ერთ მათგანში ქართული ასომთავრული ნიშნებისგამოყენებაამტკიცებს მათ ადგილობრივ წარმოშობასქართული ქსოვილები მაღალი მხატვრითა დატექნოლოგიური თავისებურებებით შუა საუკუნეების ქსოვილების საუკეთესო ნიმუშებსმიეკუთვნება. XV-XVIIIსს-ში განვითარდა დაჩითული ქსოვილებისსელისტილოს და სხვათაწარმოებაყველაზე ხშირად იყენებდნენ მუქ წითელყავისფერლურჯსა ან ყვითელ საღებავებს.      
     ისტორიული წყაროების ცნობებით დასტურდებარომ საქართველოში უძველესი დროიდან იყოგანვითარებული ქარგვის ხელოვნებანაქარგობა იყო როგორც (ქალის ტანისამოსი და სხვა), ისესაეკლესიო ხასიათისა (საეკლესიო ჩაცმულობაგარდამოხსნები და სხვა). ოსტატურად იყენებდნენქარგვის სხვადასხვა ხერხსნაქარგების ყველაზე ადრინდელი ნიმუშებიდან აღსანიშნავია XVIII.ჩანთა (ზემო სვანეთშიდა ანჩის მონასტრისათვის შეწირული ომფორი (1312). ქართულმა ნაქარგებმაირანისრუსეთისა და დასავლეთ ევროპის ხელოვნების გავლენა დანიცადა XVII-XIXსს-შიმაგრამმიუხედავად ამისა ქართველმა მქარგველებმა შეინარჩუნეს ადგილობრივი იკონოგრაფიულიტრადიციები და ორნამენტული მოტივი.
   საქართველოს ტერიტორიაზე აღმოჩენილი გლიპტიკის უძველესი ნიმუშები (საბეჭდავებიძვ.. IIათასწლეულის დასასრულს განეკუთვნებაისინი დამზადებულია გამომწვარი თიხისა და რბილიქვისაგანტიპილოგიურად ეს ნიმუშები უახლოვდება წინააზიურ და ეგეოსურ ძეგლებსმაგრამხასიათდება პრიმიტიულობითადრინდელ ანტიკურ ხანას მიეკუთვნება ოქროს საბეჭდავი –აფროდიტეს გამოსახულებიანი ბეჭედი (ვანი). იგი კლასიკის ეპოქის  უდიდესი ოსტატის დექსამენის ანმისი წრის ნამუშევარიაელინისტური პერიოდის შესანიშნავი ნიმუშია ადგილობრივი ოსტატის მიერშექმნილი ოქროს საბეჭდავი - ბეჭედირომელზედაც გამოსახულია ფრთოსან ცხენზე მჯდარი მეომარი - მთვარის ღვთაებაადრინდელ ანტიკურ პერიოდს მიეკუთვნება აგრეთვე გემებირომლებიცძირითადად ადგილობრივ ტრადიციებს მისდევდნენ.
   ძვ.. I. II ნახევრიდან დაიწყო ანტიკური გლიპტიკის გვიანდელიდასავლური გემების პერიოდიშეინიშნებოდა კავშირი აღმოსავლურ პართულ და მცირეაზიურ გემებთანამავე პერიოდში ჩნდებაეგვიპტური გემებიცადრინდელ შუა საუკუნეების დასაწყისში საქართველოში თავდაპირველადგვხვდება ანტიკური დასავლური გემებიშემდეგ კი პირველი ადგილი დაიჭირა აღმოსავლურმა,სასანურმა გემებმაყურადღებას იქცევს ადგილობრივი ოსტატების ნამუშევრებიც. VII-VIIIსს-დანგანვითარებულ შუა საუკუნეებამდე გლიპტიკა ვითარდებოდა  ძირითადად გვიანდელი ხანისსასანურ საბეჭდავების მიბაძვითამ დროინდელი გლიპტიკის ნამუშევრებიდან აღსანიშნავია გიორგიIII-მის საბეჭდავი.
   გვიანდელი ფეოდალური ხანის საბუთებშიზეპირსიტყვიერებასა და მწერლობაში გვხვდებატერმინები და ცნობებირომლებიც ეხება საბეჭდავებს (ბეჭედს), მათ მასალასფორმებსდამზადებას.შემონახულიაროგორც საბეჭდავებიისე მათი ანაბეჭდებიზოგიერთი მათგანი მაღალი ოსტატობისნიმუშს წარმოადგენს (ანტონ კათალიკოსის საბეჭდავიჭრილი ზურმუხტზე). გვხვდება საგერბო დაარასაგერბო გამოსახულებიანი საბეჭდავებიხელოვნების თვალსაზრიდით საგანგებოდ აღსანიშნავიაკათალიკოს დომენტი II-ის (XVII.) საბეჭდავიმის ოსტეტს ძველი რელიგიური სიუჟეტებიახლებურადთავისი ეპოქის შესაბამისად გადმოუცია.
  XIXსაბეჭდავების უდედესი ნაწილი წარწერიანიამრავლად გვხვდება საგერბო გამოსახულებიანისაბეჭდავებიცსაბეჭდავების შესახებ მრავალ ძვირფას ცნობას იძლევა იოანე ბატონიშვილი თავისკალმასობაში”.
   დიდი აღმავლობა განიცადა დეკორატიულმა ხელოვნებამ საქართველოშითბილისშისამხატვროაკადემიაში დასაბამი მიეცა ქართულ პროფესიონალური კერამიკის განვითარებასა და სრულყოფას.
   ქართული კერამიკის განვითარებისათვის უაღრესად მნიშვნელოვანი იყო 50-60-იანიროდესაც მოხდადეკორატიულ-გამოყენებითი ხელოვნების ყველა დარგის თავისებური აღორძინება.
  დეკორატიულ-მონემენტალურმა კერამიკამ ფართო გამოყენება ჰპოვა ახალ ნაგებობათა გაფორმებაში,ფართოდ იყენებდნენ კერამიკულ რელიეფსქანდაკებასაკეთებდნენ კერამიკულ სერვიზებსნაირგვარსასმისებსფიალებსლარნაკებს.
  ფართოდ გამოიყენება დეკორატიული პანოებირომელთაგანაც აღსანიშნევიაწყაროთა გაფორმება(იაშვილი), მონუმენტალური კერამიკული პანო მცხეთის კინოთეატრის ფასადზე (მელიქიძე.ცუხიშვილიგაბაშვილიდა სხვასაყურადღებოა აგრეთვე ქართველ მხატვართა ნამუშევრებიმხატვრული მინის დარგშირომელიც ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების სტადიაშიაარ არის დავიწყებულიხეზე კვეთის უძველესი ხელოვნებაიმ პერიოდში განვითარდააგრეთვე ქართული გობელინისხელოვნებაცქართველ მხატვართა – ყარდარელისგახარიასჯაფარიძისა და სხვათანამუშევრები გამოირჩევა ზომიერი კოლორიტითეროვნულ მოტივთა თავისებური ორიგინალურისტილიზაციითორნამენტური კომპოზიციების ახლებური გადაწყვეტით და მაღალი ტექნიკურიოსტატობით.

Комментариев нет:

Отправить комментарий