მოგესალმებით!

ეს არის ბლოგი ხელოვნების შესახებ...აქ თქვენ შეგიძლიათ მიიღოთ ინფორმაცია ხელოვნებასა და მისი დარგების შესახებ. წარმოდგენილი იქნება სხვადასხვა ვიდეოები, სურათები და საინტერესო ინფორმაციები...
ადევნეთ თვალყური ბლოგს და გახდით მისი აქტიური მომხმარებლები...

вторник, 31 мая 2011 г.

საქართველოს საბჭოთა არქიტექტურა


საქართველოს საბჭოთა არქიტექტურა
და სახვითი ხელოვნება

    საბჭოთა ხელისუფლების დამყარების პირველი წლებიდანვე არქიტექტორებისა და მშენებლებისწინაშე დადგა  დიდი სოციალური მნიშვნელობის ამოცანებიქართულ-საბჭოთა არქიტექტურამგანვითარების რამდენიმე ეტაპი განვლო: 1. ეტაპი (1921-30 -ის დასაწყისიდაემთხვა I ხუთწლედისპერიოდსინდუსტრიალიზაციისა და კოლექტივიზაციასაშენდა რამდენიმე მსხვილი ენერგეტიკულიდა სამრეწველო ნაგებობა - ზაჰესირიონჰესი და სხვადაიდგა მწერალთა რამდენიმე ძეგლითბილისშიქუთაისშიაიგო სამკურნალო დაწესებულებები კურორტებზე.
   უკვე საგრძნობი გახდა ადგილობრივი არქიტექტურის კადრების სიმცირეამიტომ ჯერ თბილისისუნივერსიტეტში გაიხსნა არქიტექტურის განყოფილება (1928 წლიდან გადაეცა საქართველოსპოლიტექნიკურ ინსტიტუტს), ხოლო შემდეგ კი თბილისის სამხატვრო აკადემიაში (1922მაისიდან)არქიტექტურის ფაკუტეტი.
  აღნიშნული პერიოდის შემოქმედებით ცხოვრებაში საყურადღებო იყო ერთის მხრივ,კონსტრუქტივიზმის გავლენა  და მეორეს მხრივ ძიებები მემკვიდრეობის ათვისების მხრივ.
  2. ეტაპი (1931-იანი წლების შუა ხანა, 1950-იანი წლების პირველი ნახევარიმოიცავს  უფრო დიდპერიოდს. “ეს არის სოციალური საზოგადოების აშენებისა და განმტკიცების”, II მსოფლიო ომისომისშემდგომი სახალხო მეურნეობის აღდგენისა და განვითარების ხუთწლობის ხანაეს ეტაპი იყოფა ორპერიოდადსამამულო ომის დმთავრებამდე და შემდეგ.
  აღნიშნული ეტაპის დასაწყისში ატქიტექტორთა დამფუძნებელ პირველ ყრილობაზე შეიქმნასაქართველოს არქეტექტორთა კავშირიჩატარდა აგრეთვე რამდენიმე საინტერესო კონკურსი,რომელშიც მონაწილეობა მიიღეს როგორც გამოცდილმა ოსტატებმა ისე ახალგაზრდობამშედგათბილისის განაშენიანებისა და რეკონსრტუქციის გენერალური გეგმის პირველი პროექტი (1932-34წწ.ავტორები ატქიტექტორებიგოგავაქურდიანი და სხვები), აგრეთვე ქუთაისისცხინვალისგირის,სოხუმისა და სხვა ქარხნებისზოგიერთი კურორტის გეგმები.
  დიდმა სამამულო ომმა დროებით შეაფერხა ქართული საბჭოთა არქიტექტურის განვითარებაამწლებში დაიწყო მნიშვნელოვანი ჰესებისრკინიგზის ახალი ხაზებისრამდენიმე ფაბრიკა-ქარხნების,რუსთავის მეტალურგიული ქარხნის და სხვათა მშენებლობადიდი ყურადთება მიექცა სამრეწველოობიექტების არქიტექტურასსაქარხნო-საფაბრიკო ტერიტორიების კეთილმოწყობასგამწვანებას.
    30-იან წლებში კოლხეთის ჭაობის ამოშრობის დაწყებასთან დაკავშირებითდაპროექტდა და აშენდარამდენიმე დასახლებაამის შემდგომ წლებში ინტენსიურად გაშენდა ახალი დიდი დასახლებები შავიზღვის სანაპიროზე.
  აღნიშნულ ეტაპზე შენობის მხატვრული სახის გადასაწყვეტად იყენებდნენ ქართულიარქიტექტურის დეტალებსა და კომპოზიციურ ხერხებს ან კლასიკურ ორდერს და დეტალებს.ეროვნულ არქიტექტურის მემკვიდრეობისშემოქმედებითად ათვისების დადებითი ცდაა თბილისშისაქართველოს მთავრობის სახლისმთაწმინდის პლატოზე ფუნიკულიორის ზედა სადგურის, “დინამოს” სტადიონისყოფილი ზოოვეტის ინსტიტუტის (რეკონსტრუქცია, 1953; რევიშვილი),ჭიათურაში წერეთლის სახელობის დრამატული თეატრის (რეკონსტრუქცია, 1950; ჩხეიძე.ჩხიკვაძის მონაწილეობითდა სხვათა ნაგებობათა არქიტექტურა.
   ბოლო ორი ათეული წლის არქიტექტურის  პრაქტიკაში გვხვდება რელიეფისმხატვრულ-ქალაქთმშენებლობითი თვალსაზრისით გამოყენების ან ქალაქის ბუნებრივი სილუეტისგამდიდრების რამდენიმე ცდაცალკე აღმართული მაღლივი შენობისა (სასტუმრო “ივერია”),ტერასულად განლაგებული დიდი საცხოვრებელი კომპლექსის (თბილისიდასახლება “შატილი”), ანგანცალკევებული სკულპტურის საშუალებითფართო გაქანებას პოულობს ისტორიულიპიროვნებებისა და მოვლენებისადმი მიძღვნილი ან სამამულო ომში დაღუპულ გმირთაყკვდავსაყოფად მონუმენტებისმემორიალური კომპლექსების მშენებლობათბილისში - “ქართლისდედა” (1958; მოქანდაკე ამაშუკელი), ვახტანგ გორგასლის (1967; მოქანდაკე ამაშუკელი,არქიტექტორები კანდელაკიმორბედაძე), დავით გურამიშვილის (1965; მოქანდაკე .ბერძენიშვილი), ვაჟა-ფშაველას (1973; მოქანდაკე ოჩიაურიარქიტექტირები - კიკნაძემიქაშავიძე), გალაკტიონ ტაბიძის (1980; მოქანდაკე მიქატაძეარქირექტორი ჯიბლაძეძეგლები;გარკვეული მიღწევებია სამრეწველო ნაგებობების დაპროექტებასა და მშენებლობაში.
      ამ პერიოდში ხელოვნების დამოუკიდებელ დარგად ჩამოყალიბდა ქართული გრაფიკაგანვითარდამისი თითქმის ყველა დარგი. 1920-იან წლებში ქართული გრაფიკის განვითარებას დიდიად შიუწყოხელი  ახვლედიანისგუდიაშვილისკაკაბაძისძნელაძის შემოქმედებამამავე წლებშიჩამოყალიბდა ქართული გრაფიკის ახალი დარგი - პოლიტიკური პლაკატიქვეყნდებოდა სოციალურიდა საყოფაცხოვრებო კარიკატურებიცგამოვიდა აგრეთვე რამდენიმე ილუსტრირებული საბავშვოწიგნიწიგნის გრაფიკის დარგში მუშაობდნენთოიძეგუდიაშვილქუთათელაძეგაბაშვილი,ახვლედიანი და სხვები.
   1920-იან წლებში ჩამოყალიბდა ქართული თეატრალურ-დეკორატიული ხელოვნებარომლისგანვითარებისათვის დიდი მნიშვნელობა ჰქონდა მარჯანიშვილისა და ახმეტელის  რეჟისორულმოღვაწეობას.
   1950-იანი წლების შუა ხანა ქართულ სახვით ხელოვნებაში გარდატეხის პერიოდი იყოხელოვნებისშემდგომი განვითარების პროგრამა განსაზღვრა ცხოვრების მოვლენების ფართო და მრავალმხრივიასახვის ამოცანამდაიწყო გამომხატველობის მეტყველი ხერხების ძიებარაც ეროვნული ხელოვნებისმდიდარი ტრადიციების გამოყენებას უკავშირდებოდაგაიზარდა ინტერესი ხალხურიხელოვნებისადმიქართულ მხატვართა რიგებს ამ პერიოდში შეემატა ახალი ძალებიშეიქმნა ჩვენიეპოქის მოვლენათა მრავალფეროვნების ამსახველი ნიმუშები.
   ქართული გამოყენებითი ხელოვნების წარმატებები დაკავშირებულია ჭედური ხელოვნებისგნვითარებასთანრომელსაც დასაბამი მიეცა 50-იან წლებიდანამ დარგში დიდი დამსახურებამიუძღვის ოჩიაურსმან პირველმა დაიწყო მუშაობა ჭედურ ხელოვნებაში.
   1950-იან წლების ბოლოდან განსაკუთრებით წარმატებით განვითარდა წიგნის ილუსტრაცია,პლაკატითეატრალუტი აფიშასატირული ნახატილინოგრავიულა და ლითოგრაფიის სხვადასხვასახეობამნიშვნელოვნად გაიზარდა წიგნის გაფორმების ოსტატობაცრუსთაველის საიუბილეოგამოცემა (ქობულაძეცუცქირიძეიანქოშვილი; 1966), იაკობ ცურტაველის “ წამება წმინდისაშუშანიკისი” (ცუცქირიძეხაბაძენიჟარაძებერძენიშვილიწერეთელი; 1979) და სხვა.
   50-იან წლებში მომხდარმა გარდატეხამქართულ ხელოვნებაშიდიდი ცვლილებები გამოიწვიაქანდაკებების დარგშიცგანსაკუთრებით აქტიური გახდა არქიტექტურასთან  სინთეზში გააზრებულიმონუმენტალური ქანდაკების პრობლემათოფურიძემ მეტად ექსპრესიული და დინამიკური ქალისფაიფურით  (ჭიათურის თეატრისაინტერესოდ გადაწყვიტა გამარჯვების თემაზეგანზოგადოებულ-ალეგორიული ქანდაკების შექმნის ამოცანა.
   60-70-იან წლებში ქართულ ქანდაკებას ახასიათებდა სკულპტურული ამოცანების მრავალფეროვნებადა სიმდიდრეარქიტექტურისა და სახვითი ხელოვნების სინთეზის ამოცანის გადაწყვეტისერთ-ერთი პირველი მაგალითი იყო თბილისის მთავარი მაგისტრალის - რუსთაველის პროსპექტისდეკორატიული გაფორმება (სტელებიჭედური პანოები და ..). თბილისის მისადგომებთანმცხეთასადა რუსთავის გზებზე დაიდგა ობელისკები (მოქანდაკე - ამაშუკელიარქიტექტორი კანდელაკი დაბაქრაძე); 1961-62 წლებში თბილისშიმტკვრის პირასდაიდგა სამასი არაგვის ძეგლ-ობელისკი(არქიტექტორი ბაქრაძე). საქართველოს სხვადასხვა კუთხეში დაიდგა ხალხის დიდი გამარჯვებისადა ომში დაღუპულ გმირთა ხსოვნისადმი მიძღვნილი მონუმენტებიმოქანსაკეები ფართოდ იყენებენმხატვრულ სიმბოლოთა ენას (ბერძენიშვილის მონუმენტი “კიდევაც დაიზდებიან”, მარნეულში, 1975).
  აღმავლობას განიცდიას დაზგური ქანდაკებაცრომლისთვისაც დამახასიათებელია მისწრაფებამონუმენტურობისაკენგანზოგადოებისაკენგამახვილდა ყურადღება სიუჟეტურ სკულპტურაზე.
  50-იანი წლების თეარტალურ ხელოვნებაში ისევე როგორცსახვით ხელოვნებაშისაერთოდმკაფიოდგამოვლინდა ძირეული გარდატეხადეკოტაციები კვლავ წარმოდგენილიაროგორც სპექტაკლისსახოვანი გადაწყვეტის ერთ-ერთი აქტიური საშუალებაახლებულად უდგებიან სპექტაკლისგაფორმების ამოცანას მხატვრების თავაძე.ლაპიაშვილიდონცოვასპექტაკლის გაფორმებაშიახლა აქტიურად იყენებენ კინოეკრანის სშუალებებსდეკორაციების გამდიდრება ცხოველხატულიხერხებითფერისა და განათების ეფექტებით სპექტაკლის სახოვანი გამომხატველობისგასაძლიერებლად საოპერო დადგმებშიაც შეინიშნება (ასკურავაჩიქოვანი). თანმიმდევრულადვითარდება ამ მიმართულებით ვირხალაძის შემოქმედება (ბალეტი “ოტელო”). ბოლო ათეულწლებში თეატრში მოვიდა მხატვართა ახალი თაობის მთალი პლეადა - გუნეიაქოჩაკიძე.ჩიკვაიძემესხიშვილიმურვანიძემალახონიაკაკაბაძე და სხვა.

Комментариев нет:

Отправить комментарий