მოგესალმებით!

ეს არის ბლოგი ხელოვნების შესახებ...აქ თქვენ შეგიძლიათ მიიღოთ ინფორმაცია ხელოვნებასა და მისი დარგების შესახებ. წარმოდგენილი იქნება სხვადასხვა ვიდეოები, სურათები და საინტერესო ინფორმაციები...
ადევნეთ თვალყური ბლოგს და გახდით მისი აქტიური მომხმარებლები...

вторник, 31 мая 2011 г.

ხალხური შემოქმედება


ხალხური შემოქმედება

    ხალხური შემოქმედება არის ფოლკლორიხალხის შემოქმედებითი მოღვაწეობახალხის მიერშექმნილი და მის ყოფაში გავრცელებული ზეპირსიტყვიერებამუსიკათეატრიცეკვაარქიტექტურა,სახვითი და დეკორატიულ-გამოყენებითი ხელოვნება.
    ხალხური ზეპირსიტყვიერება ჩამოყალიბდა უძველეს ხანაში და იმ საზოგადოებისწეს-ჩვეულებისა და რელიგიურ-მითოლოგიურ შეხედულებებს ასახავდასაზოგადოების სოციალურიდიფერენციაციის პროცესში ჩამოყალიბდა ხალხური ზეპირსიტყვიერების სხვადასხვა ჟანრი,რომლებიც შემდგომში საფუძვლად დაედო წერილობით ძეგლებს.
    ხალხური ზეპირსიტყვიერება თავიდანვე განუყოფელი იყო ხალხური შემოქმედების სხვადარგებისგანკერძოდმუსიკისა და ცეკვა-სიმღერისაგანამ დროს ხალხური ნაწარმოების შესრულება,როგორც წესიგუნდურად ხდებოდაპიროვნების თვითშეგნების ზრდასთან ერთად თანდათან მეტიმნიშვნელონა ენიჭებოდა სიტყვასრაც განაპირობებდა ზეპირსიტყვიერი ჟანრების დამოუკიდებლადარსებობასამასთანწმინდა პოეტური ჟანრები  (ლირიკული ლექსებიბალადებიბოლომდეინარჩუნებენ სიმღერით შესრულების ტრადიციას.
  თავისი ფორმითა და გამომხატველობითი საშუალებებით ხალხური ზეპირსიტყვიერება ახლოს დგასწერილობით მხატვრულ ლიტერატურასთანმაგრამ არის პრინციპული სხვაობაცლიტერატურისაგანგანსხვავებითზეპირსიტყვოერება კოლექტიური შემოქმედებაასადაც ავტორის როლი შეზღუდულია.სწორეს კოლექტიურობაროგორც ზეპირსიტყვიერების არსებითი სპეციფიკური ნიშანიგანაპირობებსხალხური ზეპირსიტყვიერების სხვა ისეთ დამახასიათებელ ნიშან-თვისებებსროგორიცააანონიმურობავარიანტულობა და .ხალხური ზეპირსიტყვიერების კოლექტიურობა არ გამორიცხავსცალკეული ნიჭიერი შემსრულებლის წვლილს მის შექმნასა და განვითარებაშიამდენადიგიწარმოადგენს კოლექტიური და ინდივიდუალურ შემოქმედების დიალექტურ ერთიანობასსხვადასხვახალხის ზეპირსიტყვიერება ღრმად ეროვნულიამასში რელიეფურად არის ასახული ამ ხალხისეროვნული იდეალებიზნე-ჩვეულებანიყოფა-ცხოვრების წესებიამასთან ერთად სხვადასხვახალხის ზეპირსიტყვიერება ბევრს საერთოს შეიცავსმაგქართული ხალხური ზღაპრების მოტივს,მხატვრულ სახეს და ზოგჯერ სიუჟეტებსაც კი მოეპოვებათ პარალელები მსოფლიოს სხვადასხვახალხის ზღაპრებშირაც შეიძლება აიხსნასან საერთო წყაროდან მომდინარეობითანისტორიულ-კულტურული ურთიერთობებითან მსგავსი საზოგადოებრივ-ეკონომიკური პირობებით.
   ხალხური მხატვრული ზეპირსიტყვიერება ნაწილობრივად მრავალფეროვანიაჯერ კიდევწერილობითი ლიტერატურის აღმოცენებამდე მასში ჩამოყალიბდა თითქმის ყველა ჟანრი – ეპიკური,ლირიკული და დრამატულიამ ვითარებას კარგად გამოხატავსმრავალსაუკუნოვანი ქართულიხალხური ზეპირსიტყვიერებაძირითადად იგი შემდეგი ჟანრობროვი სისტემის სახითწარმოგვიდგება:
  ეპოსი – თქმულება (ისტორიულიტოპონიმიკურისაგმირო), მითი (კოსმოგონიურიეტიოლოგიური,თეოლოგიური), გადმოცემა (კოსმოგონიურიტოპონომიკურიისტორიულისაგმირო,დემონოლოგიური), ლეგენდა (სარწმუნოებრივიდემონოლოგიური), ზღაპარი (ცხოველთა შესახებ,საგმიროფანტასტიკაჯადოსნური საყოფაცხოვრებო – ნოველისტური), სიმღერა (მითოლოგიური,საგმიროისტორიული), ბალადა (მითოლოგიურისაგმიროისტორიულისაყოფაცხოვრებო,სამიჯნურო), რომანი (სამიჯნუროსაგმირო), შელოცვა (კოსმოგონიურისამკურნალოსამეურნეო),ანდერძი (საგვარეულო), სადიდებო (რელიგიური), იგავი (ცხოველთა შესახებ), ანეკდოტი(ეთნოლოგიურიისტორიულისაყოფაცხოვრებო);
  ლირიკა – შრომის ლექსი (ურმულიგუთნურისამეურნეოსამონადირეო და სხვა), კალენდარული(საახალწლოსააღდგომო და სხვა), მაყრულისაქორწინოსატრფიალოსუფრულისამგლოვიაოქება,ელეგიაგაბაასებაკაფიაგალექსებაშაირებისაგმიროანდაზააფორიზმისიტყვის მასალა,გამოცანა.
  დრამა – მისტერია (წარმართულიქრისტიანული), სანახაობანი (ფერხისაბერიკაობაყეენობა,ლაზარობა), კომედია (საყოფაცხოვრებოსოციალური).
   ხალხური მხატვრული ზეპირსიტყვიერების ჟანრები გვხვდებაროგორც ლექსის სახით (ლირიკულიპოეზიაბალადები), ისე პროზად (ზღაპარილეგენდათქმულებაანდაზა და სხვა), ზოგჯერ კილექსნარევ პროზად (მაგქართული "ამირანიანი", "ეთერიანი", "ტარიელიანი"). ზოგიერთი ჟანრი არცწმინდა პროზაა და არც წმინდა ლექსი (შელოცვაანდაზაგამოცანა).
  ხალხური ზეპირსიტყვიერება თავისი ხანგრძლივი არსებობის მანძილზე არა თანაბრადვითარდებოდამასში შეიმჩნევა როგორც აღზევებისისე შეზღუდვის და ერთგვარად დაკნინებისხანაცმაგმთელი რიგი ზეპირსიტყვიერი ჟანრები XX საუკუნეში აღარ ვითარდებოდა.
   ხალხური ზეპირსიტყვიერება უდიდესი შემეცნებითი და მხატვრული ღირებულების შემცვლელია,მასში სრულად არის გამოხატული ხალხის იდეალები.
   ხალხური მუსიკა ისტორიამდელი წარსულიდან იღებს სათავესვოკალური (ძირითადადსასიმღერო), საკრავიერი და ვოკალურ-საკრავიერიხალხური შემოქმედების ტრადიციები უაღრესისიმყარით გამოირჩევათუმცა იგი როგორც წესიწერილობითი ფორმით არ ფიქსირდებოდა დაძირითადად საშემსრულებლო მემკვიდრეობით გადმოიცემოდა.
   ხალხურ მუსიკასპროფესიულის მსგავსადჰყავს თავისი ავტორითუცა ანონიმურითითოეულშემსრულებელს თავისი ნიჭისგემოვნებისა და საშემსრულებლო ოსტატობის შესაბამისადგარკვეული კორექტივი შეჰქონდა ამა თუ იმ მუსიკალურ ქმნილებებში და თავისდაუნებურად ხელსუწყობდა ვარიანტულობასშესაბამისადხალხური ნაწარმოების თანაავტორებად გვევლინებოდნენშემსრულებლებიკონკრეტული ავტორი კი უცნობი რჩებდოდარაც ხალხური მუსიკის მთავარითვისებააზემო აღნიშნულსავე საფუძველზე ხალხური მუსიკის მეორე არსებითი თვისებააიმპოვიზაციულობარითაც იგი განსხვავდება პროფესიული მუსიკოსისაგანხალხური მუსიკალურიშემოქმედების შექმნა-განვითრებაში დიდ როლს ასრულებდნენ სხვადასხვა ეროვნების .. "ხალხურიპროფესიონალები": მესტვირეაშუღიჟონგლიორიშპილმანიაკინი და სხვახალხური მუსიკისათვისდამახასიათებელია ჟანრული მრავალფეროვნებამას საფუძვლად უდევს ადამიანის მდიდარიშრომითი და ყოფითი მოღვაწეობარაც ხალხურ მუსიკას ოდითგანვე ახლავდასხვადასხვა ხალხისუაღრესად თავისთავადიგანსხვავებული მუსიკალური კულტურა მაინც ერთნაირად ავლენს ამზოგად ჟანრობრივ კანონზომიერებასმაგმრავალსაუკუნოვანი ქართული ხალხური მუსიკადიალექტებითაც გამოირჩევა (ხევსურულითუშურიფშავურიმოხევურიმთიულურიქართული,კახურიმესხურიიმერულიგურულიმეგრულირაჭულილეჩხუმურისვანურიჭანური), მოიცავსყველა იმ მნიშვნელოვან ჟანრსრომელიც ზოგადკაცობრიული კუთვნილებისააშრომის,საყოფაცხოვრებოსაწესოსარიტუალოსაქორწინოლაშქრულიმგზავრულისაისტორიოსაგმირო,სატრფიალოსახუმარო და საფერხულო სიმღერებს.
   ხალხური მუსიკის განვითარებასთან ერთად ადრინდელი მარტივი სიმღერების და საკრავიერინიმუშების გვერდით ჩნდება უფრო ვრცელი და რთული ვოკალურ თუ საკრავიერო მუსიკის ფორმები.სხვადასხვა ჟანრობრივ წიაღში ყალიბდებოდა მრავალზმიანობისა და რიტმიკის განსხვავებულიტიპებიეს პროცესიც თვალნათლივაა ასახული ქართულ ხალხურ მუსიკაშირომლისთვისაცდამახასიათებელია მეტად ფართო დიაპაზონიერთის მხრივვხვდებით უძველესი სასიმღეროშემოქმედებისა და საკრავიერი მუსიკის უმარტივეს ფორმებს (თუშ-ფშავ-ხევსურული ხალხურიმუსიკა), რომლებსაც განსაკუთრებული ადგილი უჭირავთ მსოფლიო ხალხურ მუსიკაში საოცრადმრავალფეროვანი და დახვეწილი საგუნდო მრავალხმიანობის ფორმებით ("ჩაკრულო", "სუფრული", "ცხენისნური", "მხედრული", "ვახტანგური", "'შვიდკაცა", "ალილო", "ლილე", "კვირიადა სხვა.).
   ხალხური მუსიკის შემოქმედების წიაღში შეიქმნა მრავალი საკრავირომელთაგან ზოგიერთირომელიმე ერის მკაფიოდ გამოხატული კუთვნულებაა (მაგქართული ჩონგური), ზოგიერთი კისაზიაროა რამდენიმე ეთნიკური ჯგუფისათვის.
   ხალხური მუსიკა პროფესიული მუსიკის საფუძველიაასევე  ხალხური მუსიკალური საკრავებიდანიღებს სათავეს თითქმის ყველა პროფესიული მუსიკალური საკრავი.
   ხალხური თეატრი დაკავშირებულია ძველ წეს-ჩვეულებებთანხალხურ ზეპირსიტყვიერებასთან.განვითარების პროცესში ხალხურ თეატრში წამოიზარდნენ თეატრალური საქმის სპეციალისტები:საბერძნეთსა და რომში – მიმებიდასავლეთ ევროპაში – ჟონგლიორებიშპოლმანაბირუსეთში –სკომოროხებისაქართველოში – ბერიკებიუზბეკეთში – მასხარბაზებიისტორიულ ხანაში ხალხურითეატრი ინარჩუნებდა თავის წეს-სახიობაში ძველთაძველ ტრადიცვიულ ფორმებს და ავსებდა მასპატრიოტული და სოციალური მოტივებითსაქართველოში ხალხური თეატრის სახით ცნობილია:ბერიკაობაყეენობაკოჭიაობა და სხვახალხური თეატრი საფუძვლად დაედო პროფესიული თეატრისგანვითარებას.
   ხალხური ცეკვა ხალხური შემოქმედების ერთ-ერთი უძველესი სახეობააყველაზე ადრინდელურმასობრივ ცეკვად მიჩნეულია მონადირული ცეკვებირომლებიც ჯერ კიდევ პირველყოფილიადამინების კოლექტიურ შრომასთან – ნადირობასთან კავშირში შეიქმნაასეთება ქართული ლენჩილი(სვანეთი), სანადირო – ამირანის ფერხული (სვანეთი). ნადირობითა და მესაქონლეობით დასაქმებულიტომები განსაკუთრებული პატივით ეკიდებოდნენ ცხოველთა სამყაროსადიდებდნენ დააღმერთებდნენ მათმათ წინამძღოლს – პატრონსრომლის სურვილზედაცთითქოსდადამოკიდებული იყო ნადირობის წარმატებათავდაპირველად მას ცხოველების სახე ჰქონდა(ზოომორფიზმი), შემდგომ კი ადამიანისა (ანთროპომორფიზმი). ანთროპომორფიზმის ნიშნად უნდაჩაითვალოს საქართველოში დღემდე შემორჩენილი ფერხულებინადირობის ქალღმერთის –ოქროსთმიანი დალისადმი მიძღვნილი ცეკვა-სიმღერები: "დალი კოჯარს ხელვაჟარე" (დალი კლდეშიმშობიარობს), "ბაიალ ბეთქილ", 'მეთხვარ მარედა სხვები.
   ხალხი ცეკვაში ასახავდა ცხოველთა თვისებებსბაძავდა მათ და სახიერად გადმოსცემდა ცხოველთადა ფრინველთა დამახასიათებელ ქცევებსასე შეიქმნა ჩრდილოეთ ამერიკის ინდიელთა ბიზონებსცეკვაინდონეზიელთა ვეფხვის ცეკვაიაკუტების დათვის ცეკვაპამირელების არწივის ცეკვა,ჩინელებისა და ინდოელების ფარშავანგების ცეკვაფინელთა ხარის ცეკვა და სხვა.
   დროთა განმავლობაში ხალხური ცეკვებისაზოგადოების ეკონომიკურიპირობების შეცვლასთან ერთადსახეს იცვლიდნენიქმნებოდა ცეცხლთანდაკავშირებული საწესჩვეულებო ცეკვებიმაგშრილანკელთაAცეცხლისცეკვაქართული ლამპრობაანდა სლავური ფერხულებიდაკავშირებულიარყის ხესთანყვავილების გვირგვინების წვნასთანკოცონის გაჩაღებასთანდა სხვაიმის გამორომ ადამიანი ვერ ხსნიდა ბუნების ზოგიერთ მოვლენასდა ქედს იხდიდა მათ წინაშეცეკვებში თანდათანობით ფეხს იკიდებდა მისტიკის ელემენტები,იქმნებოდა ასტრალური სხეულებისადმი მიძღვნილი ფერხულებიასეთია ქართული "ლილე" (მზესფერხელი), "შუშპარი" (მთვარისადმი მიძღვნილი ცეკვა). რელიგიურ-მისტიკური ფერხულებიდანსაქართველოში აღსანიშნავია - "ლაჟღვაში", "ადრეკილადა სხვა.
   მიწათმოქმედების განვითარების შემდეგ შეიქმნა ლიტველების მთიბავთა ცეკვაგუცულების ხესმჭრელთა ცეკვამოლდაველების მევენახეთაუზბეკების მებამბეთა ცეკვები და სხვახალხურცეკვებში ხშირად გამოიკვეთება მებრძოლი სულისკვეთებაგმირობა და სიმამაცეგადმოცემულიაბრძოლის სცენებიმაგასეთია უძველესი ბერძნული ცეკვებირომელშიც ფარიკაობის ლემენტებიცცეკვის ხელოვნებასთან არის შერწყმულიქართული "ხორუმი", "ფარიკაობა", "ზემყრელოდა სხვახალხურ საცეკვაო შემოქმედებაში დიდი ადგილი უჭირავსსიყვარულის თემასთავდაპირველად იყო ეროტიკული ხასიათის ცეკვები,მოგვიანებით კი სატრფიალო ცეკვებში გამოიხატებოდა კეთილშობილურიგრძნობებიკერძოდქალისადმი მოკრძალებული დამოკიდებულება (მაგ:ქართული ცეკვა "ქართული", პოლონური "მაზურკა", რუსული "კადრილიდასხვა). დროთა განმავლობაში სხვადასხვა ხალხის წიაღში ჩამოყალიბდა საცეკვაოტრადიციამოძრაობათა კოორდინაცია და მუსიკასთან მათი შერწყმის თავისებური ხერხები.
    ზოგი ცეკვა სრულდება მუსიკალური საკრავის აკომპანიმენტითრომელიც სშირად თვით მოცეკვავესუჭირავს ხელში (მაგგარმონიდოლიდაირა და სხვა).
   ხალხური არქიტექტურასახვითი ხელოვნება და დეკორატიულ-გამოყენებითიხელოვნება მოიცავს შრომის იარაღებსსაყოფაცხოვრებო ნივთებსავეჯსჭურჭელსტანსაცმელს,ქსოვილებს და სხვახალხურ შემოქმედებაში უნმიშვნელოვანესი მხატვრულ-ტექნიკური პროცესებია:მეთუნეობაქსოვამხატვრული კვეთამხატვრული ჩამოსხმაჭედვა და სხვა.
    ხალხური შემოქმედება უშუალო კავშირია ცხოვრებასთანამდენად,ძირითადად გამოყენებითი ხასიათისააყოფითი გარემოს გაფორმება-შექმნაშიაისახა ამა თუ იმ ხალხის მსოფლშეგრძნება და ძირითადი ესთეტიკურიპრინციპებიხალხურმა ხელოვნებამ შეძლო დღემდე შემოენახა ერის უძველესიმითოლოგიური შეხედულებებიხშირად კი დეკორატიული სახეცვლილებებითსაერთოდ,დეკორატიულობა ხალხური ხელოვნების უმთავრესი ნიშანიაამდენად,ბუნებრივიარომ მასში ჭარბობს ორნამენტი და ორნამენტულობახალხურშემოქმედებისათვის დამახასიათებელია უშუალობაფორმისა დადანიშულების მაქსიმალური ერთიანობამასალის მხატვრულ-გამოყენებითიშესაძლებლობების სრული გახსნაყოველი ერის ხალხური ხელოვნებათავისებურ ხასიათს ატარებს და მისი სულიერი და ფიზიკური ყოფისათვის აუცილებელ დარგებსავითარებს.
   ქართული ხალხური არქიტექტურა ქართული ხელოვნების ერთ-ერთი ძირითადი დარგია.არსებობს მისი სამი ძირითადი ტიპიქართული და მესხური დარბაზისვანური საცხოვრებელიკომპლექსისადაც განსაკუთრებით აღსანიშნავია მაჩუბი და კოლხური ოდაგვხვდება აგრეთვეციხე-სახლები (თავდაცვითი და საცხოვრებელიან ორივე ფუნქციის ერთდროულად მატარებელი),რომლებიც ძირითადად მთამ შემოგვინახა (სვანეთიმთიანი რაჭახევსურეთიმთიულეთი და სხვა).ქართული ხალხური არქიტექტურის საყურადღებო ნიმუშებია უშგული (სვანეთი), შატილი და მუცო(ხევსურეთი).
    ქვისხისა და ლითონის დამუშავებას საქართველიში უძველესი ტრადიცია აქვსჭარბობსორნამენტი და ორნამენტულობაშუა საუკუნეების ქართული არქიტექტურა რელიეფური დაორნამენტული სამკაულის მაღალი მხატვრული დონით გამოირჩევაუძველესი დროიდან გვხვდებასაფლავის ქვები შემკული მიცვალებულთა საქმიანობის ამსახველი მრავალმხრივი რელიეფით.ხალხური შემოქმედების საყურადღებო ნიმუშია დედაბოძიუძველესი ნიმუში ხის მხატვრულიდამუშავებისასაინტერსოა აგრეთვე ჩვენამდე მოღწეული მერხებისაკარცხულებისკივრები დასხვარომელთა გეომეტრიული ორნამენტები დიდი მნიშვნელობის მატარებელიალითონისმხატვრული დამუშავების შესანიშნავი ნიმუშია .. "კოლხური ცული", აგრეთვე ბრინჯაოს ბალთები,სარტყლებიპატარა ქანდაკებებიმასში უკვე ვლინდება ის ტრადიციებირომლებსაც ეფუძვნებაქართული ქრისტიანული პლასტიკური ხელოვნებაშუა საუკუნეებში ლითონის მხატვრულიდამუშავების მხრივ აღსანიშნავია ჭედური ხელოვნების ნიმუშები (მაგსვანეთის ჭედურიხელოვნების ადგილობრივი სკოლა). ლითონისქვისა და ხის მხატვრული დამუშავების ეროვნულმატრადიციებმა დიდად განაპირობა შუა საუკუნეების ქართული ხელოვნების ხასიათი.
   ქსოვის მხატვრული დამუშავების მხრივ აღსანიშნავია ქართული ფარდებითექებიხალიჩები,რომელთა ხაოიანი ფაქტურა და თავშეკავებული კოლორიტი შეხამებული ქვისა და ისბუნებრივშეულამაზებელ ფაქტურასთან განაპირობებდა ქართველი კაცისსაცხოვრებლის ხასიათსსაყურადღებო მაგალითია "ლურჯი სუფრა".
   ხალხურმა შემოქმედებამ მრავლად შემოგვინახა ქართული ჩაცმულობისა დანაქარგების უნიკალური ნიმუშებიარქეოლოგიური გათხრების შედეგად მოპოვებულიმასალით დასტურდაქართული კერამიკული ნაწარმი უძველესი დროიდან იღებსსათავესძირითადად გამოიყოფა წითელი თიხის კულტურარომელიც ფართოდგამოიყენებოდა სამეურნეო დანიშნულებითუძველეს დროში გვხვდება "შავკრიალა" (შებოლილი)კერამიკაცუფრო ნაკლებად იხმარებოდა ჭიქურიცაღსანიშნავიარომ თიხის დამუშავების ტრადიციადღემდე ცოცხლობს.

Комментариев нет:

Отправить комментарий