მოგესალმებით!

ეს არის ბლოგი ხელოვნების შესახებ...აქ თქვენ შეგიძლიათ მიიღოთ ინფორმაცია ხელოვნებასა და მისი დარგების შესახებ. წარმოდგენილი იქნება სხვადასხვა ვიდეოები, სურათები და საინტერესო ინფორმაციები...
ადევნეთ თვალყური ბლოგს და გახდით მისი აქტიური მომხმარებლები...

вторник, 31 мая 2011 г.

ესტრადა

      

   ესტრადა არის მსახიობთამუსიკოსთათეატრალური კოლექტივების გამოსვლებისათვისგანკუთვნილი ამაღლებული ადგილი საკონცერტო დარბაზში ან ღია ცის ქვეშსცენისაგანგანსხვავებით ესტრადას არა აქვს წინა და უკანა ფარდა და კულისებიესტრადა ეს იგივეარაცსაეტრადო ხელოვნებარაც გულისხმობს ერთ წარმომადგებლობაში რამდენიმე არტისტის ან ერთიმსახიობის მიერ სხვადასხვა ჟანრის ნომრების შესრულებასსაესტრადო ხელოვნებას მიიჩნევენხელოვნების მცირე ფორმადრადგან თითოეული მსახიობის გამოსვლა ათ-თხუთმეტ წუთს არაღემატებასაესტრადო ხელოვნება სათავეს იღებს მოხეტიალე მსახიობების გამოსვლებიდან(ბერიკებიჟონგლიორებისკომოროხები და სხვა), ძირითადად კი სახალხო სეირნობებიდან, XVIIსაუკუნის ბალაგანებიდან. XVIII საუკუნის დასაწყისში შეიქმნა მიუზიკ-ჰოლები (ასურულებდნენმცირე პიესებსსიმღერებსცეკვებს და სხვა). 1890 წელს ლონდინში შეიქმნა მიუზიკ-ჰოლი “ალჰემბრა”,ხოლო 1904 წელს კი მიუზიკლ-ჰოლი “კოლისეუმი”. ეს ფორმა გავრცელდა მსოფლიოს მრავალ ქვეყანაში. XX საუკუნის დასაწყისში საესტრადო ხელოვნება გამდიდრდა საჯაზო მუსიკითმოგვიანებითგავრცელდა ვოკალურ-საკრავიერი ანსამბლებირომელთა რეპერტუარში ხალხური სიმღერებიერწყმოდა თანამედროვა რიტმებს.
   საესტრადო ცეკვებში იყენებდნენ თანამედროვე რიტმებსაკრობატულ ტრიუკებსდამკვიდრდასაესტრადო ქორეოგრაფიის ახალი ფორმებისალონურ-ყოფითი და აკრობატულ-ჯგუფური რიტმულიცეკვა “გერლზი”. საესტრადო ხელოვნებაში მნიშვნელოვანი ადგილი დაიკავა ბალეტმა ყინულზე.
   ქართული საესტრადო ხელოვნება სათავეს იღებს ხალხურ თამაშობებში (ბერიკაობაყეენობა დასხვა), რაჭველი მესტვირეებისსასახლის კარისა თუ სოფელ-ქალაქების ხუმარათა გამოსვლებში,აგრეთვე ზღაპრების თხრობასა და კაფია-გაშაირებებშირომლებიც გავრცელებულია დღემდე,განსაკუთრებით საქართველოს მთიანეთში. XIX საუკუნეში საკუთარ ნაწარმოებებს შესანიშნავადკითხულობდნენ გრორბელიანი ("დიმიტრი ონიკოვისვ დარდები"), ჭავჭავაძე ("გლეხთაგათავისუფლების სცენები"), წერეთელი ("სტუდენტები საპატიმროში"). თავისი და სხვისილექსების უბადლო მკითხველები იყვნენ პოეტები გურიელი და აბაშიძეყაზბეგი ესტრადაზეასრულებდა მოხეურ ცეკვებსსკეტჩებითსახუმარო კუპლეტებითმხატვრული კითხვითსახალისოცეკვებითა და სიმღერებით ქართულ სცენას ამშვენებდნენგაბუნიამესხიშვილიმესხი.ყიფიანიგამყრელიძე და სხვებიპროფესიული ქართული საესტრადო ხელოვნების ჩამოყალიბებაშიგანსაკუთრებული ღვაწლი მიუძღვის აბაშიძესმან პირველმა შემოიტანა სცენაზე საჭირბოროტოსატირული ჟანრი.. "ვაი-ვუის კუპლეტები". ტექსტებს ამ "კუპლეტებისთვისწერდნენ .წერეთელიაბაშიძეგრიშაშვილი და სხვები.
   1921 წლიდან დაიწყო საესტრადო ხელოვნების აღმავლობაესტრადაზე სრულდებოდა ნაწამოებები,რომლებშიც მკაცრად აკრიტიკებდნენ ცხოვრების მანკიერ მხარეებს და წარსულის გადმონაშთებს.კვლავ წარმატებით მოღვაწეობდნენ ძველი თაობის მსახიობებიაბაშიძეგოცირიძე.ჩერქეზიშვილი და სხვებიმოგვიანებით მათ შეუერთდათ ახალგაზრდათა ძლიერი ჯგუფი.გოძიაშვილიდოლიძეჯაფარიძესაღარაძე და სხვებიშეიქმნა საესტრადო მუსიკის ჯგუფი,აღმოსავლურ საკრავიერთა ანსამბლი და სხვაესტრადაზე გამოდიოდნენ ცნობილი მომღერლები.სარაჯიშვილიინაშვილიქუმსიაშვილიბადრიძე და სხვა; 1939 წელს ესტრადის მსახიობთაპირველ საერთაშორისო კონკურსში მონაწილეობდნენ მოცეკვავეევიგუნიარამიშვილი.დარახველიძესუხიშვილიურუშაძემსახიობებიდოლიძეჯაფარიძესაღარაძე და სხვა.პირველი პრიზი რაიკინთან ერთად დაიმსახურა გოძიაშვილმამეორე პრიზი მიეკუთვნა .დოლიძესგუნიასა და სუხიშვილსდიპლომის მფლობელები კი გახდნენ ჯაფარიძესაღარაძედა სხვა.
   ესტრადაზე გამოდიოდნენანჯაფარიძეჟორჟოლიანითაყაიშვილიჩხეიძე.კობახიძე.გომელაურიილურიძეაგრეთვე დრამატული თეატრის სხვა მსახიობებიცდიდი წარმატებაჰქონდათ მოსკოვში მოღვაწე ქართველ მომღერლებს წერეთელსა და ჯაფარიძეს.
   1945 წლიდან საესტრადო ხელოვნება გამდიდრდა ხალხური თვითშემოქმედების ძალებით.თვითშემოქმედებიდან მოვიდნენ ძველებური სიმღერების უბადლო შემსრულებლები დებიიშხნელებიაგრეთვე შილდელიგეგელიაგოძიაშვილისაესტრადო ორკესტრების - "რეროს" (1957.), "ორერას" (1961.), "დიელოს" (1962.), "ივერიის" (1967.) შემსრულებველთა დიდი ნაწილი.პოპულარობა მოიხვეჭეს საესტრადო სიმღერების შემსრულებლებმა საქართველოს სახალხოარტისტებმა ბრეგვაძემკიკაბიძემდა სხვებმაგანვითარების ახალსაფეხურზე ავიდა ქართულისაესტრადო ქორეოგრაფიული ხელოვნებარაშიც დიდი წვლილი შეიტანა საქართველოს სახალხოარტისტმა ბაგრატიონმაშეიქმნა ესტრადის რეჟისორთა ჯგუფი (საქართველოს ხელოვნებისდამსახურებული მოღვაწეები ქართველიშვილი და გელოვანი). სალაპარაკო ჟანრის ტრადიციისწამომწყებთ - გოძიაშვილსაფხაიძესჟორჟოლიანსთაყაიშვილსჯაფარიძეს.კვანტალიანსკობახიძესგომელაურსშავგულიძეს მხარში ამოუდგნენ ახალგაზრდები .ფოცხიშვილიგოგოლაშვილიხუნწარია და სხვებიმუსიკალურ ნაწარმოებებს ქმნიდნენკომპოზიტორებიცაბაძეყანჩელიმირიანაშვილიაზარაშვილი და სხვა.
   XX საუკუნიდან საგრძნობლად შეიმჩნევა უცხოური ესტრადის ზეგავლენა ქართულ ესტრადაზე,რომელიც დღემდე გრძელდება.
   ამჟამად ქართულ ესრტადაზე ასვლა უფრო გამარტივდაროგორც ჩანსჟამთა ცვლამ თავისი კვალიამ უკანასკნელსაც დაამჩნიაუკანა პლანზე გადაიწია ქართულმა ფოლკლორმაიმ ჭეშმარიტმახალოვნებამრომლითაც ქართველი ოდითგანვე ამაყობდაუცხოური მუსიკისადმი მიმბაძველობამფაქტობრივადქართულ ესტრადას თავისი სახე დააკარგვინა და იგი "უგემოვნომუსიკად აქცია.

Комментариев нет:

Отправить комментарий