მოგესალმებით!

ეს არის ბლოგი ხელოვნების შესახებ...აქ თქვენ შეგიძლიათ მიიღოთ ინფორმაცია ხელოვნებასა და მისი დარგების შესახებ. წარმოდგენილი იქნება სხვადასხვა ვიდეოები, სურათები და საინტერესო ინფორმაციები...
ადევნეთ თვალყური ბლოგს და გახდით მისი აქტიური მომხმარებლები...

вторник, 31 мая 2011 г.

ხელოვნება

ქართული არქიტექტურა და სახვითი
ხელოვნება XIXდასაწყისიდან
XXდასაწყისამდე

   XIXდასაწყისიდანსაქართველოს რუსეთის იმპერიასთან შერთების შემდეგქვეყნისსოციალურ-ეკონომიკურ და კულტურულ ცხოვრებაში გარდატეხა დაიწყორასაც არსებითიმნიშვნელობა ჰქონდა სხვითი ხელოვნების ახალი დარგების ჩამოყალიბებასა და განვითარებისთვის. XIX. I ნახგარდამავალი ხანააამ დროს ყალიბდება დაზგური ფერწერარომელიც (ხატების გარდა)შუა საუკუნის საქართველოში უცნობი იყო; XVIII-XIXსსმიჯნაზე უცნობმა უცხოელმა მხატვრებმაშექმნეს მეფის ოჯახისა და ცალკეულ ფეოდალთა პორტრეტები. XIXშუა წლებში თბილისშიჩამოყალიბდა საკუთარი ფერწერული სკოლასადაც განსაკუთრებით განვითარდა პორტრეტულიტილოპორტრეტების უმრავლესობა უცნობ ავტორებს ეკუთვნისთუმცა წერილობითი წყაროებისმიხედვითზოგიერთი ნამუშევარი ადგილობრივ ქართველ მხატვრების მიერაა შესრულებული (მაგ:ბაგრატიონთა ოჯახის ჯგუფური პორტრეტი).
    პორტრეტისტებს შორის მნიშვნელოვანი ადგილი უჭირავს აკოფ ჰოვნათანიანსეროვნებით სომეხს,რომელიც თბილისში მოღვაწეობდა.
    XIXშუა წლებში უფრო განმტკიცდა კულტურული კავშირი რუსეთთანპირველი ქართველიმხატვარირეალისტური ფერწერის წარმიმადგენელირომელმაც განათლება პეტერბურგისსამხატვრო აკადებიაში მიიღო იყო მაისურაძე (1817-1885).
  XIX-ის 80-იან წლებში ასპარეზზე გამოვიდნან დემოკრატული მიმართულების ქართველი რეალისტიმხატვრებიგველესიანი (1859-1884), ბერიძე (1858-1917), გურამიშვილი (1857-1926), გაბაშვილი(1862-1936), რომლის შემოქმედებამაც განსაკუთრებული როლი შეასრულა ახალი რეალისტურიქართული ფერწერის დაფუძნების საქმეშიმოგვიანებით კი მრევლიშვილმა (1866-1938) და თოიძემ(1871-1953).  XIXდასასრულს მოღვაწეობდა ერთ-ერთი თვითმყოფადი ქართველი მხატვარი .ფიროსმანაშვილი (1862-1918), რომლის შემოქმედება დაკავშირებულია ქართულ ხალხურხელოვნებასთან.
   XIX. II ნახქართული სახოგადოების მოწინავე ნაწილის დემოკრატიულმა იდეებმა გამოხატულებაჰპოვა ქართულ გრაფიკაშიცქართველი გრაფიკოსები კი მჭიდროდ თანამშრომლობდნენ ქართულპრესასთანჟურნალ “კვალსა” და “ცნობის ფურცელში” თანამშროლობდნენთოიძე.მრევლიშვილიბერიძეგოგიაშვილი; 1901 წლიდან “ცნობის ფურცლის” სურათებთან გამოცემაშისისტემეტიურად იბეჭდებიდა კარიკატურები.
    ქართული წიგნის გრაფიკის განვითარებაში დიდი ღვაწლი მიუძღვის პირველ ქართველგრავიორ-ქსილოგრაფს ტატიშვოლს (1838-1911). მან შექმნა ქართულ ანბანის მთავრული ასოების დაქართული ორნამენტების ალბომებიმის მიერ გაფორმებულ წიგნებს შორის განსაკუთრებითაღსანიშნავია გოგებაშვილის “დედა ენა” და “ბუნების კარი”. ტატიშვილს ეკუთვნის .ქართველიშვილისეული “ვეფხისტყაოსნის” (1888) მხატვრული გაფორმება (საკუთვრივსიუჟეტურიილუსტრაციებიამ გამოცემისათვის დახატა ცნობილმა უნგრელმა მხატვარმა მიხაი ზიჩიმ).
  XIX-ის ბოლოსა და XX-ის დასაწყისში ქართველი მხატვრები მონაწილეობდნენ საბავშვოჟურნალენის დასურათებაშიც (“ნობათი” - (1883-95); “ჯეჯილი”, “ნაკადული” - (1904-2000).
   XIX-XXსსმიჯნაზე ნიკოლაძემ (1876-1951) საფუძველი დაუდო ქართულ ქანდაკებას.
   XX-ში განაგრძობდა არსებობას ძველი ქართული ხელოვნების ტრადიციული დარგი _ოქრობჭედლობა. XIX-ის I ნახევრის ჭედური ნაწარმოებები პლასტიკის თვალსაზრისით განიცდიდისდაქვეითებასამ პერიოდში მუშაობდნენ ცნობილი ოსტატები -  ცაიშელი პეპუ და გიგო მეუნარგიები,კედიამათი მოწაფეებივახტანგ ძაძამიძე (რომლებმაც თავის მხრივ ოქრომჭედლების რამდენიმეთაობა აღხარდა), კონსტანტინე და ფილუ ძაძამიძეები და სხვაპეპუ და გიგო მეუნარგიებისნამუშევრებში იგრძნობა გარკვეული მიდრეკილება ხალხური ტრადიციებისა და ძველინიმუშებისადმიამ ხანის ჭედურ ხელოვნებაში მთელი სიცხადით გამოვლინდა ეკლექტიზმი.თანდათან დაქვეითდა მხატვრული და ტექნიკური შესრულების დონე და საუკუნის ბოლოსათვისუკვე წმინდა ხელოსნურ ნაწარმოებებთან გვაქვს საქმეთუმცა ამ დროს შეიქმნა საიუველიროხელოვნებაში ოქრომჭედლობის ზოგიერთი თვალსაჩინო ნომუში (მინანქრითა და ფირუზით შემკულიეკატერინე დადიანის სამკაულის გარნიტური).
  XIX. II ნახევარში ახალმა სოციანურ-ეკონომიკურმა პირობებმა გარკვეული გარდატეხა მოახდინასაქართველოს საშინაო ცხოვრებაში და დაღი დაასვა ოქრომჭედლობის შემდგომ განვითარებას.გაძლიერდა საერო ტენდენციახელოსნები ძირითადად მიშაობდნენ საყოფაცხოვრებოდანიშნულების საგნებზე (ეროვნული ღვინის სასმისები - ყარუარებიკულებიაზარფეშებიფიალებიდა სხვა). მცირე რაოდენობით შეიქმნა საეკლესიო ნივთებიც (ბარძიმებისაცეცხლურები,სასანთლეები). ამ დროის ნამუშევრთაგან გამოირჩევა თეთრაძისბუმურიშვილისკვეზერელის,და მამულაშვილებისჩხუტიშვილისგიჟაშვილის და სხვათა ნაკეთობები.
   ოქრომჭედლიბის წარმოების მნიშვნელოვანი ცენტრები იყო ქუთაისითბილისიახალციზეთელავი,ზუგდიდიგორი.
   რუსეთიდან შემოტანილმა საფაბრიკო ნაწარმმა თანდათან გამოდევნა შინამრეწველური საქონელი,რამაც საფუძვლიანად შეაფერხა ქართული ოქრომჭედლობის შემდგომი განვითარება.
   XXდასაწყისში ამაღლდა შესრულების ოსტატობაქართულმა ხალხურმა ტრადიციებმა თავი იჩინახანდამაშვილისდა ჯიქიების და სხვათა შემოქმედებაშიმათ განაგრძეს ქართულიოქრომჭედლიბის საუკეთესო ტრადივიები.
   რუსეთის იმპერიასთან აღმისავლეთ საქართველოს (1801) შეერთების შემდეგ მიმხდარმაპოლიტიკურმა და სოციალურმა ცვლილებებმა დიდი გავლენა მიახდინა საქართველოსარქიტექტურისა და ქალაქთმშენებლობის განვითარებაზეც. XIX, I ნახევარში  შენდებოდაძირითადად სახელმწიფო და საზღვაო ნაგებობები (პირველ რიგში თბილისშირუსეთის იმპერიაში იმდროს გავრცელებული .გვიანდელი რუსეთის კლასიციზმის სტილითმთავარმართებლის სახლი(თავდაპირველად აშენდა 1802; 1807 ააგეს უფრო მოზრდილი სასახლე; 1865-68 იგი გადააკეთეს .სიმინსონის პროექტითამჟამად იგი წარმოადგენს მოსწავლეთა სასახლეს), ზუბალაშვილის სახლი(30-იანი წწარქიტექტოტი ბერნარდაციშემდგომ იქ სასულიერო სემინარია იყოამჟამად კისაქართველოს სახელმწიფო ხელოვნების მუზეუმიადა სხვაორ-სამსართულიანი საცხოვრებელიშენობების ხუროთბოძღვრებაში ადგილობრივ სამშენებლო ტრადიციებთან (ფათო აივნები,მოხარატებული მოაჯირებითაღური გადახურვაორდერის აზიდული პროპორციაბი და სხვა)ორგანულად იყო შერწყმული კლასიცისტური ფორმები და ელემენტები.
   XIX. II ნახევარში კაპიტალიზმის ინტენსიურ განვითარების პირობებშირუსეთისა და ევროპისმიბაძვით საქართველოს ქალაქების არქიტექტურაში გაბატონდა ეკლექტიზმირომლის ნიმუშებიაქარვასლა და თეატრი (1851, არქიტსკუდიერიდაიწვა 1874, აღადგინეს მარტო ქარვასლაუთეატროდ; 1934 აიღეს), სახაზინო თეატრი (1880-96; შრედერიახლა კი ფალიაშვილის სახელობისთბილისის სახელმწიფო ოპერისა და ბალეტის თეატრი), ქართული სათავადაზნაურო გიმნაზია (1906;კლდიაშვილიახლა კი თსუ), .შემოსავლიანი სახლებიფაბრიკა-ქარხნები და სხვა.
  XIXმიწურულში გავრცელდა “მოდერნის” სტილიეროვნულ-განმათავისუფლებელი იდეებისგავლენით დაიზარდა ინტერესი ქართულ ხუროთმოძღვრებისადმი - აშენდა “ქართული სტილის” რამდენიმე საზოგადოებრივი  და საცხოვრებელი სახლისაუფლისწულო მამულების ღვინისსარდაფებიქაშვეთის ეკლესია (1910, ბილფელდიდა სხვადასავლეთ საქართველოს სოფლებშიაშენდა რამდენიმე მიზრდილი დარბაზული ეკლესია ძველი ქართული არქიტექტურის მიბაძვით.
  XIX-ში საქართველოს ქალაქთმშენებლობაში დადებითი ძვრები მოხდასაინჟინრო თვალსაზრისითსაინტერესო იყო თბილისის ორი ხიდი - მაშინ ამიერკავკასიაში ყველაზე დიდი ქვის (აგურის)ვორონცოვისა და მუხრანის ხიდი (ამჟამად ბარათაშვილის სახელობის ხიდი), რომლისმშენებლობისას პირველად გამოიყენეს ლითონის შედუღებული კონსტრუქვიები. XIX-ის მეორენახევარში დაიწყო კურორტების მშენებლობა და კეთილმოწყობა (ბორჯომიაბასთუმანიმწვანეკონცხი და სხვა.). 

Комментариев нет:

Отправить комментарий